Chápeme, kolik vajec můžete jíst denně bez poškození zdraví?

Vejce jsou zdrojem nejlepších bílkovin s kompletní sadou aminokyselin, což není drahé, tento výrobek je snadno k nalezení v každém obchodě, můžete vařit na snídani, oběd a večeři rychle a bez speciálních kulinářských dovedností.

Různé knihy a internetové stránky věnované zdraví a zdravému životu diskutují o přípustném denním příjmu vajec denně. Vinu studie, která byla provedena na králících a ukázal negativní dopad tohoto produktu na zdraví, přesněji cholesterolu obsaženého v žloutku. Ale králíci jsou úplně býložravci a jejich zažívací systém není jako naše. Proto zůstává otevřenou otázkou, kolik vajec lze konzumovat denně a je škodlivé konzumovat velká množství tohoto produktu.

Je možné jíst vejce každý den

Pro mě osobně to všechno začalo na univerzitě, když jsem byl omezen prostředky, v důsledku čehož jsem byl nucen jít na dietu skládající se z vajec. Sady, sady vajec. Kolik? Nebudu se schovávat, jedl jsem 144 kusů každé dva týdny. A dokonce i doby, kdy jsem vážně přemýšlel o tom, že mám kuře tak, že by se ke mně spěchal a já bych mohl jíst vejce několikrát týdně.

A ta nejčastější poznámka, kterou jsem tehdy slyšela (s výjimkou "Hrozné!""Ztratili jste úplně svou mysl?"), "Není to zdraví nebezpečné?" - od lidí, kteří se zajímali, jak často můžete jíst vejce.

Ve vłech indikacích mě vaječná strava nepoškozovala. (Přečtěte si: můj cholesterol byl normální.)
Přesto, nedůvěra k vejce jako "zdravé jídlo" mě vedl k názoru: jíst vejce každý den, ale podívat se na všechno z hlediska zdraví. Výsledkem byl „Experiment s velkými vejci“, který jsem si zařídil, abych zjistil, zda je dobré, aby člověk jedl vejce. To, co jsem zjistil, může být užitečné, pokud se dozvíte sami o sobě: "Kolik vajec může sportovec jíst denně a jen dospělí?" Když jsem se ohlédl, rozhodl jsem se shrnout, co jsem se naučil, a doplnit ho několika novými myšlenkami.

Co je to experiment s velkými vejci

Začal jsem experiment s vajíčky s jedním jednoduchým cílem: zjistit, zda je to zdravé jídlo a co se stane, když budete jíst vejce každý den.

A přestože parametry mého experimentu nebyly zdaleka přísné normy jakékoli práce, která by mohla být publikována ve vědeckých časopisech, sledovala jsem vlastní metodu (pokud jsem si mohla dovolit) studovat vliv stálé konzumace vajec na mou stravu.

V tomto procesu jsem se snažil sledovat různé ukazatele, některé z nich byly subjektivní, například „Jak se dnes cítím?“ Obecně se snažil, aby to všechno vypadalo konzistentně a pomohlo odpovědět na otázku, kolik vajec lze jíst.za den:

Každý den během celého pokusu jsem jedl 3 vejce (to znamená celé vejce, včetně žloutku
. Po celou dobu jsem udržoval stejné množství spotřebovaných kalorií a složení makroživin. Byla to stejná dieta, jakou jsem měl měsíc před experimentem, takže můžete nastavit určitý výchozí bod. Během minulého měsíce se moje váha nezměnila, protože cílem bylo udržet si ji.
Během experimentu jsem provedl stejný typ tréninku, který před měsícem, bez odchýlení od plánu, přesně určil, kolik vajec můžete jíst denně.

Ačkoli celkový rytmus života byl úžasný (byl jsem unavený a cítil jsem se dobře), chtěl jsem získat podrobnější obraz, odpovědi na otázky, které se lidé neustále ptají: kolik vajec můžete jíst týdně a zda vejce ovlivňují hladiny cholesterolu a vedou k plnosti?

Výchozí bod

Když jsem šel k lékaři na předběžný krevní test, základní linie byly následující:

  • Hmotnost: 75
  • Celkový cholesterol: 132
  • HDL (dobrý): 56
  • LDL (špatný): 66
  • Triglyceridy: 30

Procentní podíl tuku: 13% (Byl to malý poplašný zvonek. V průběhu roku dávám přednost tomu, aby se toto číslo pohybovalo kolem 10%.)

Konečný bod

  • Hmotnost: 75
  • Celkový cholesterol: 133
  • HDL (dobrý): 59
  • LDL (špatné): 64
  • Triglyceridy: 30
  • Procentní podíl tuku: 12%

Jak vejce ovlivňují cholesterol?

DříveAbychom tyto údaje rozluštili, souhlasíme s tím, že nezapomeneme, že výsledky mohou ovlivnit mnohé faktory. Je nezákonné jednoduše se dívat na konečný výsledek a rozhodnout se: „Pokud budu jíst tři vejce denně, budu mít stejné ukazatele,“ to znamená, že mohu jíst tři jídla denně.

Hlavní věc, kterou je třeba v první řadě vzít v úvahu, je to, že jsem experiment zahájil a byl zdravý. To by bezpochyby ovlivnilo jakýkoli výzkum, na který bych si myslel.

S ohledem na výše uvedené skutečnosti se můj dobrý cholesterol (HDL) zvýšil, špatný cholesterol (LDL) poklesl, hmotnost zůstala stejná a podíl tuku se mírně snížil. Někteří lidé se mohou podívat a myslet: „Ale váš celkový cholesterol vzrostl,“ není to důvod, proč nemůžete jíst vejce?

Možná, kdybych měl vysoký cholesterol, byl by to problém. Ale něco pod 200 ml /dl je považováno za normální. A opět byly změny k lepšímu - více dobré, méně špatné. To vše se stalo za méně než 3 měsíce práce a odpověděl na mou otázku, zda je možné jíst mnoho vajec každý den.

Proč tedy tolik lidí sdružuje vejce s cholesterolem? Ve skutečnosti to není nic jiného než nedorozumění, protože vejce nezvyšují cholesterol tak, jak si myslíte, že mohou být konzumovány. Existuje spousta studií, které hovoří o výhodách konzumace vajec pro hladinu cholesterolu, a poté je těžké uvěřit, že a) vejce zvyšují hladinu cholesterolu (pokud se nejedná o konkrétní genetické faktory, které Váš lékař můžeodhalit), nebo b) že způsobují problémy se srdcem. Tak oni potřebují a můžete jíst dospělého!

Mám žloutek?

A ano a ... ano. V případě, že jsem na to nekladl dostatečný důraz, opakuji: Jedl jsem tři vejce denně. Nejen veverky. Důvod je jednoduchý: žloutek je nejlepší částí vajíčka. Jak chuti, tak nutričně.

Žloutek je středem všech vitaminů rozpustných v tucích (A, D, E, K) a také v množství zinku, vápníku, kyseliny listové a lecitinu, který je zodpovědný za silnou paměť. A nesmíme zapomenout na vitamin B12, který pomáhá rozkládat tuk.

Ačkoliv bílkoviny obsahují bílkoviny, obsahují pouze o něco více než 50%. Žloutek je součástí toho, co představuje nejvyšší biologickou hodnotu vajíčka, což je určeno tím, jak dobře potrava splňuje vaše potřeby bílkovin.

Máte-li zájem o nejzdravější způsob konzumace vajec, je nejlepší jíst s žloutkem. (Výjimka: řekněme, že jste na "dietě" a zvažujete makroživiny nebo se snažíte minimalizovat množství tuku, pak není problém pouze bílkoviny a tím omezit kalorie. Někdy to dělám sám, ale důvod, proč se v tomto případě vyhnout žloutku, nesouvisí se zdravím; je to jen způsob, jak jíst méně kalorií nebo snížit denní příjem tuků.]

Takže ... vejce jsou zdravé potraviny?

Pojďme nyní shrnout a konečně zjistit, zda je možné jíst mnoho vajec každý den a kolik je škodlivé nebo bezpečné pro zdraví.

Vejce nejsouneměli žádný škodlivý účinek na mé zdraví. A jak bylo uvedeno v záznamech během programu, došlo k nárůstu síly, dozvěděl jsem se o mnoha příznivých vlastnostech vajec, což mě vedlo k závěru, že se jedná o jednu z nejzdravějších potravin na světě.

Nicméně: jestliže jste alergičtí nebo přecitlivělí na vejce, nejezte je. Znovu si přečtěte tento řádek a nezapomeňte, že nejprve je třeba zvážit jednotlivé vlastnosti.

Chtěl bych bezpochyby o tomto tématu více zkoumat. Nikdy se nepřestáváte učit a ujistěte se, že všechno, co naložíme do těla, je pro nás dobré.

Jako vždy, před provedením změn stravy, nezapomeňte se poradit se svým lékařem. Ale nebojte se zpochybnit nebo zpochybnit tento dlouhodobý strach z tuků (zejména nasycených) nebo myšlenku, že vejce jsou špatná.