Draslík a jeho úloha v lidském těle

Draslík je chemický prvek zodpovědný za mnoho procesů probíhajících v živých organismech.Bez ní je normální fungování kardiovaskulárního, vylučovacího, nervového, pohybového aparátu nemožné.Draslík se dobře vstřebává z potravinářských výrobků, jejichž seznam je dlouhý.Tento prvek se však aktivně vylučuje z těla spolu s vylučovanými tekutinami, proto je jejich intenzivní ztráta příležitostí k zamyšlení se nad bilancí draslíku.

) Úloha draslíku pro lidské tělo

Draslík v lidském těle plní tyto funkce:

  • Spolu se sodíkem zajišťuje rovnováhu sodíku a draslíku, která udržuje optimální tlak uvnitř těla.buněk
  • Běžná rovnováha sodíku a draslíku a přímá účast draslíku na tvorbě energie z glukózy zajišťují řádné smrštění svalových vláken, včetně vláken srdce.
  • Zajišťuje konzistenci tekutého složení uvnitř buňky.
  • Jelikož je součástí všech tělesných tekutin v těle, udržuje v nich acidobazickou rovnováhu.
  • Poskytuje nervovou vzrušivost a vedení impulzů.
  • Podílí se na řádném fungování ledvin, čímž se předcházívýskyt edému a strusky těla.
  • Působí jako katalyzátor v mnoha organických chemických reakcích, včetně těch, které podporují fyzickou odolnost člověka a nasycují mozek kyslíkem.

Nedostatek draslíku v těle - příčiny a symptomy

Hlavní příznaky, které pomáhají rozpoznat hypokalemii (nedostatek draslíku), se týkají nervového, svalového a kardiovaskulárního systému:

  • porucha srdečního rytmu;
  • svalová slabost, křeče a bolest;
  • zhoršení koordinace pohybů;
  • třes končetin;
  • podrážděnost;
  • únava;
  • ospalost.

Možné příčiny vedoucí k hypokalémii:

  • fyzické přetížení doprovázené nadměrným pocením;
  • nedostatečný příjem draslíku s jídlem a /nebo nadbytek potravy bohaté na sodík;
  • stres;
  • narušení orgánů vylučovacího systému;
  • intenzivní ztráta tělesných tekutin po užití diuretik, projímadel nebo hormonálních léků.

Nadměrná nabídka draslíku - příčiny a symptomy

Přebytek draslíku v těle má lékařský název „hyperkalemie“ a je důsledkem:

  • selhání ledvin;
  • fyziologické poruchy metabolismu draslíku v těle;
  • dlouhodobé podávání léků nasycených draslíkem bez indikací jejich použití;
  • stavy s nedostatkem inzulínu.

Příznaky hyperkalemie:

  • arytmie;
  • pocení;
  • časté močení;
  • střevní kolika;
  • svalová paralýza;
  • zvýšená excitabilita.

Při neexistenci opatření ke snížení hladiny draslíku v těle je příčinou diabetu hyperkalemie.

Draslík ve sportu

Je důležité, aby každá osoba udržovala v těle optimální koncentraci draslíku, ale pro sportovce je obsah tohoto prvku dvojnásobně důležitý. Koneckonců, on je přímo zapojen do neuromuskulární regulace, a během aktivní fyzické námahy, spolu s pocením, je vylučován z těla. Tento chemický prvek pomáhá tělu rychle se zotavit po cvičení, takže je obsažen ve složení sportovních nápojů, doporučeno k použití ihned po cvičení. Mnoho odborníků ve sportovní výživě doporučuje, abyste maximalizovali draslík po příjmu potravy draslíkem.

Míra příjmu draslíku

Doporučený denní příjem draslíku závisí na věku osoby. Pro malé děti se počítá na základě poměru 15-30 mg na 1 kg hmotnosti. Pro dospělého je minimální denní práh pro vstup prvku 1 g. Pokud se v těle pravidelně objevuje menší množství prvku, vyvine se těžká forma hypokalemie. Dospělý optimální denní příjem = 2 g, pro osoby, které vedou aktivní životní styl, musíte zvýšit příjem draslíku na 2,5–3 g. Pro sportovce v období svalové hmotyDoporučuje se, aby byl tento makrobuněk stanoven na úrovni 4–5 g denně.

Potraviny bohaté na draslík

[sam id = "1" kódy = "true"]

Mnoho potravin je bohaté na draslík. Horní tři jsou zelený čaj s obsahem prvku 2,5 g na 100 produktů, stejně jako kakao a sušené meruňky (1,7 g draslíku na 100 g produktu). Mírně za nimi jsou sýry a mléko (1–1,3 g). Spousta draslíku v oříšcích, sušeném ovoci, houbách, bramborách, špenátu. Banány, broskve, avokádo si zaslouží pozornost z ovoce, řepy, rajčat, kalerábů, růžičkových kapust ze zeleniny. Měla by být také zahrnuta do stravy pohanky a ovesných vloček.

Draslík se snadno dostane do vody, takže jídlo s ním nelze nasáknout a vaření je lepší než vaření v páře. Co můžete jíst syrové - jíst bez tepelného zpracování.

Vitamíny obsahující draslík

Vzhledem k tomu, že není těžké doplnit zásoby draslíku takovým bohatým sortimentem výrobků, předepisují se speciální dietní doplňky s vysokým obsahem tohoto prvku (glukonát draselný, orotát draselný, bio-draslík) pouze tehdy, když je diagnostikována hypokalémie.

Přípravky obsahující draslík a hořčík jsou obvykle předepisovány pro prevenci onemocnění kardiovaskulárního systému (Panangin, Kudesang, Optisalt, koncentrát Basiko).

Vitamíny komplexu draslíku obsahují přibližně 2% denního požadavku. Ve sportu vysoce kvalitních vitamínových minerálních komplexů je vždy trojnásobný "draslík - hořčík - pyroxidin". Můžete věnovat pozornost výrobkům od známých výrobců, jako je Universal Nutrition nebo BioTech. Účinněpo intenzivním tréninku je tělo nasyceno draslíkem se sportovními nápoji - vždy je založeno na glukóze, draslíku, sodíku.

Pro udržení optimální rovnováhy draslíku v těle postačuje dostatečně vyvážená strava a užívání posilujících vitaminů. Pokud existuje podezření na výraznou nerovnováhu makroprvku, měli byste se poradit s lékařem. Po jednoduché analýze vám odborník pomůže tuto situaci napravit. Požehnej vám!

Draslík a jeho úloha v lidském těle

Draslík je chemický prvek zodpovědný za mnoho procesů probíhajících v živých organismech. Bez ní je normální fungování kardiovaskulárního, vylučovacího, nervového, pohybového aparátu nemožné. Draslík se dobře vstřebává z potravinářských výrobků, jejichž seznam je dlouhý. Tento prvek se však aktivně vylučuje z těla spolu s vylučovanými tekutinami, proto je jejich intenzivní ztráta příležitostí k zamyšlení se nad bilancí draslíku. Obsah článkuÚloha draslíku ...

Ohodnotit tento článek
0

Hodnocení čtenářů: 4.6 ( 4hlasů)
0