Harm a přínosy melatoninu: návod k použití pro spánek

Melatonin, který je hormonem epifýzy, reguluje spánek, odstraňuje nespavost a usnadňuje restrukturalizaci těla při změně časových pásem. Jako další příjem, když je nedostatek melatoninu v těle, je předepsán lék, který kromě regulace spánku přispívá k řadě pozitivních účinků. Proto je důležité znát vlastnosti recepce, indikace a vedlejší účinky.

Co je melatonin?

Melatonin je hormon, který reguluje cirkadiánrytmus všech živých organismů (spánek - bdění), usnadňuje usínání, zmírňuje nespavost způsobenou přepracováním, podrážděností a změnou časové zóny. Melatonin je také nazýván „spánkovým hormonem“, jedná se o derivát serotoninu, který se zase vyrábí z tryptofanu (L-tryptofan je esenciální aminokyselina).

Nejvyšší koncentrace melatoninu v krvi je pozorována v noci (00: 00-05: 00) a maxima je dosaženo přibližně ve 2:00. Během dne klesá hladina krve, což je přirozené, když je tělo vzhůru.

Vlastnosti hormonu

Produkce melatoninu závisí na denní dávce. Ve večerních hodinách a nejméně osvětlená produkce hormonů roste, v lehčí denní době - ​​klesá. Je také zajímavé, že v zimě roste syntéza v krvi a v létě klesá. I s věkem se produkce snižuje, vede ke zhoršení spánku, nespavosti, která negativně ovlivňuje fázi hlubokého spánku, a to způsobuje podrážděnost, orgány a systémy nejsou obnoveny, všechny tyto faktory negativně ovlivňují lidský nervový systém. Melatonin je také schopen snížit systolický tlak.

Kdo to potřebuje a proč?

  • Za prvé, melatonin je nezbytný pro osoby trpící nespavostí, kteří mají potíže s usínáním kvůli dlouhé bdělosti a přepracování. Zvýšení koncentrace hormonu vede ke zrychlení a usnadnění usínání. Melatonin má sedativní účinek, zklidňuje nervový systém.
  • Za druhé, melatonin je nezbytný pro osoby, které trpí podrážděností v důsledku změny pracovního harmonogramu nebo časového pásma. Také během svalové únavy, doplněk pomáhá relaxovat a zotavit se rychleji během spánku.

Účinky a užitečné vlastnosti

\ t

Kromě hlavní funkce zlepšování spánku je melatonin prospěšný tím, že se podílí na regulaci aktivity endokrinního systému. Snižuje fyzickou a emocionální aktivitu v době, kdy bdělost zasahuje do normálního biorytmu. Hormon má také antioxidační, antistresový, protinádorový a imunostimulační účinek, zpomaluje proces stárnutí.

Ve sportu

Sportovci pijí melatonin ke zlepšení kvality spánku, který je neoddělitelně spojen s rychlostí zotavení těla po cvičení. Intenzivní trénink může způsobit přepracování těla jako celku, přispět k podrážděnosti nervového systému. To vše může vést ke špatnému spánku, což má negativní vliv na zotavení, což je nezbytné zejména pro sportovce k výkonu určitých úkolů. Během spánku probíhá svalová relaxace, obnovení nervového systému a vnitřních orgánů. V důsledku toho, čím lépe sportovec spí, tím rychleji se zotaví a dosáhne vysokých výsledků.

Účinek na libido

Studie ukázaly, že melatonin neovlivňuje nepříznivě libido a sexuální funkce. Výsledky výzkumu ukázalyže příjem neovlivňuje tvorbu anabolických hormonů zodpovědných za libido.

Účinek na testosteron

Testosteron je tzv. Mužský hormon, který je zodpovědný nejen za anabolické procesy, ale také za sexuální funkce a touhu. Jak bylo zkoumáno, melatonin neovlivňuje produkci testosteronu, čímž ho nepotlačuje. Zvýšení ženského hormonu prolaktinu však může negativně ovlivnit testosteron. Ale to je jen možný nepřímý účinek, při určitých dávkách.

Vztah s prolaktinem

Výsledky vědeckých studií jsou poněkud protichůdné, některé z nich vykazovaly depresivní účinek melatoninu na prolaktin, jiné nepotvrdily žádný účinek, i když doba a doba studie nebyly specifikovány. Bylo však zjištěno, že při dávce 5 mg denně se hladiny prolaktinu zvyšují u mladých lidí během měsíce. Navíc bylo denně zaznamenáno zvýšení hladin prolaktinu. Zvýšení koncentrace ženského hormonu bylo pozorováno zejména v noci s maximální koncentrací melatoninu.

Jak ovlivňuje růstový hormon

Pozitivní účinek melatoninu na růstový hormon (somatotropin) byl prokázán. Zvýšená sekrece GH, jako je melatonin, je pozorována v noci. Protože růstový hormon je produkován ve snu, nespavost a špatný spánek mají přirozeně škodlivý vliv na jeho produkci. GH je zodpovědný za růst buněk u dětí a dospělých, má anabolický a antikatabolický účinek, podílí se na \ tmetabolismu sacharidů, zvyšuje absorpci vápníku v kostní tkáni. Proto je nezbytné nejen pro teenagery, ale i pro sportovce. Hlavní vlastnosti melatoninu - účinky na spánek a regeneraci, mají přímý vliv na produkci růstového hormonu.

Přínosy pro hubnutí

Účinek melatoninu na hubnutí je také dobře studován. Mezi užitečné vlastnosti patří stimulace vychytávání glukózy a akumulace glykogenu v tkáních (svalech). Pomáhá zvýšit produkci ATP (energie) a kreatin fosfátu. Tyto faktory ovlivňují zvýšení energie během cvičení, což přispívá ke zvýšení délky tréninku, což vede ke spalování tuků. Snížená glukóza a inzulín mohou snížit procento tukové tkáně.

Indikace a kontraindikace

Svědectví

Narušení rytmu spánku je hlavní indikací užívání léčiva, nespavosti, podrážděnosti a stresu, které ovlivňují kvalitu spánku.

Kontraindikace :

  • Diabetes.
  • Autoimunitní onemocnění.
  • Citlivost na jednotlivá léčiva.
  • Leukémie.
  • Lymfom.
  • Myelom.
  • Epilepsie.
Pozor! Příjem melatoninu je zakázán dětem mladším 12 let, adolescentům předepisuje pouze lékař

Návod k použití

Lék se užívá v noci, 30 minut před požadovaným spaním.

Melatonin začíná jednat45-60 minut po užití léku. Po užití hormonu je nutné se vyvarovat jasného světla, které potlačí účinky doplňku. Tablety se promyjí vodou.

Dávkování

V závislosti na výběru lékárny pro lékárny nebo výživového doplňku sportovní výživa pokyny pro použití melatoninu budou odlišné, věnujte pozornost dávkování v jedné pilulce, finanční prostředky, které jste si zakoupili.

Bezpečná dávka, při které je pozorována účinnost melatoninu, je až 3 mg účinné látky. Začněte s 1-2 mg pro první dny. V případě potřeby dávku zvyšte.

Nepřekračujte denní dávku 6 mg melatoninu. Pokud se u Vás objeví nežádoucí účinky nebo žádný účinek - zrušte léčbu.

Jak dlouho mohu užívat

Průběh užívání melatoninu trvá 1 měsíc. Při předepisování léku lékařem je možné 2 měsíce. Po absolvování kurzu musíte vzít týdenní přestávku a v případě potřeby lék opakovat. Při regulaci krevního tlaku může lékař předepsat staršímu pacientovi 3 měsíce až 6 měsíců.

Formy propuštění

Léčivo je dostupné ve formě bílých tablet, které se promyjí vodou. I když někteří výrobci navíc vyrábějí žvýkací formy melatoninu.

Přípravky melatoninu

  1. Vita-melatonin. Jedna tableta obsahuje 3 mg melatoninu, zemí původu je USA. 30 tablet
  2. Melaxen. Jedna tableta obsahuje 3 mg účinné látky, výrobceSpojené státy
  3. \ t
  4. Circadin. Jedna tableta obsahuje 2 mg melatoninu. Výrobce - Švýcarsko
  5. \ t
  6. Melarhythm. Obsahuje 3 mg látky v jedné tabletě, balení po 24 kusech. Výrobce Rusko
  7. \ t

Sportovní výživa

Výrobci doplňků začali vyrábět své vlastní doplňky melatoninu, protože mají pozitivní účinek na zotavení a růst (anabolismus) sportovců během spánku. Anti-katabolické působení stresu, stresu, celkového fyzického a emocionálního přepětí, stejně jako zlepšeného spánku, dělalo doplňky velmi populární mezi sportovci. Doplňky sportpit také doporučuje vzít v noci na půl hodiny před spaním. Také lék může být užíván jednu hodinu před změnou časového pásma během letů. Melatonin byste neměli užívat před cvičením, protože fyzikální inhibice a dezorientace mohou ovlivnit kvalitu zátěže. Lék se nedoporučuje během dne, ráno a před tréninkem.

Výrobci sportovní výživy

  • Optimální výživa. 100 tablet na 3 mg.
  • NOW Foods. 60 tobolek 3 mg.
  • Konečná výživa. 60 tobolek 3 mg.
  • Výživa Scitec. 90 tablet na 1 mg.
  • Univerzální výživa. Melatonin na tabletu 5 mg. 60 tobolek v balení.
  • Obsahuje 10 mg melatoninu a vitaminu B6. Balení 60 tablet.

Ve srovnání s lékárnami lékáren je melatonin jako součást sportovní výživy mnohem výhodnější než v lékárně. Dávky jsou stejné, ale počet kapslí v doplňcích je několikrát vyšší než u farmaceutických přípravků aNáklady na sportoviště mohou být nižší.

Melatonin v potravinách

Největší koncentrace je u rýže, na rozdíl od jiných produktů. Melatonin vstupuje do těla z potravy v malých dávkách, které neovlivňují spánek a nepřispívají k pozitivním účinkům hormonu. Ale můžete si vzít výrobky obsahující L-tryptofan, ze kterého se následně vyrábí melatonin. Pro výrazný účinek je nezbytné, aby byl aditivový hormon dále v dávce 1 až 6 mg denně. Příjem takových dávek z potravy není možný.

Melatonin během těhotenství

Přípravek je během těhotenství kontraindikován během laktace. I v období koncepce nebo plánování dítěte je nutné vyloučit příjem melatoninu, protože má antikoncepční (antikoncepční) účinek.

Interakce s jinými léky

  • Užívání melatoninu současně s léky, které blokují beta-adrenergní receptory, sníží sekreci hormonu.
  • Interaguje s některými léky na spaní, které mají synergický účinek, jako je například zolpiden.
  • Interakce a zvýšení protinádorového účinku tamoxifenu.
  • Interakce s isoniazidem, zvýšení antibakteriálního účinku.

Vedlejší účinky, rizika a poškození​​

Hormon je považován za bezpečný, poškození melatoninu může být vyjádřeno v individuální intoleranci léku, nevolnost,zvracení, ztráta koordinace, únava, žízeň. Možná ráno se necítíte dobře a unaveni.

Příjem některých farmaceutických přípravků může způsobit:

  • podráždění,
  • zvýšená podrážděnost,
  • zvýšený tep,
  • bolesti hlavy,
  • migréna,
  • rozmazané vidění,
  • zhoršená pozornost,
  • noční pocení,
  • závratě.
Doporučuje se vyhnout se řízení vozidla, protože melatonin může ovlivnit koordinaci a pozornost. Neužívejte děti, protože neexistují studie o účinku některých léků na děti Schopen zpomalit růst a sexuální vývoj u dětí.

Předávkování

Příznaky předávkování drogami byly zjištěny při překročení dávky 30 mg - dezorientace, prodlouženého spánku, ztráty paměti.

Podmínky prodeje a skladování

Přípravky se prodávají v lékárnách bez lékařského předpisu, jsou rovněž k dispozici k prodeji v prodejnách sportovních doplňků. Skladujte lék musí být v původním uzavřeném obalu při teplotě ne vyšší než 25 stupňů Celsia, vyhněte se přímému slunečnímu záření.

Datum vypršení platnosti. Léky jsou obvykle vyráběny po dobu 3 let, s řádným skladováním.

Analogy

Analógem melatoninu je potravinový doplněk Tryptofan (výrobci - Evalar, Vansiton). Denní příjem 500 mg esenciální aminokyseliny L-tryptofan zajišťuje produkci serotoninu (radostného hormonu)po celý den. V noci je hormon melatonin tvořen serotoninem, který zlepšuje rytmus „spánku-probuzení“. Přípravek obsahuje také vitamíny B5 a B6.

Recenze

  1. „Sergej, 35 let. Vzala si přísadu od různých výrobců sportovní výživy. Kvalita spánku se výrazně zlepšila, proces usínání se zrychlil. Ráno se objevila vyrážka. Trvalo 1 měsíc na 3 mg, dávka nepřekročila - to bylo dost.
  2. „Alyona, 28 let. Sportuji již delší dobu, dostávám fyzickou námahu s vysokou intenzitou, po které vzrostla podrážděnost, způsobená také dietou s nízkým obsahem sacharidů, poruchou spánku, která způsobila neustálou únavu a únavu. Po zahájení melatoninu začaly mizet příznaky nedostatku spánku a přepracování. Fyzická aktivita se výrazně zvýšila, proběhla vzrušivost, nálada se zlepšila. Vzala farmaceutické přípravky a sportpitu, necítila velký rozdíl. “
  3. „Victor, 25 let. Jsem kulturistika, mluvím na soutěžích dvakrát ročně. Během období sušení je často narušen spánek, zhoršuje se nálada. Po užití melatoninu z Yuniversalu zmizela nespavost a bylo patrné zotavení ze spánku. Doporučuji užívat doplňky stravy těm, kteří tvrdě trénují a nemají čas se zotavit kvůli poruchám spánku. “