Jak pochopit, že tělo má nedostatek železa?

Když řeknou: "Bratře, musíš zvednout železo," není to vždy o tom, abych se ujal činky. Musíte se ujistit, že vaše krevní hladina je dostatečná.

Železo je přímo spojeno s červenými krvinkami, takže nízká hladina železa v krvi vede k problémům s krví, a to, jak můžete hádat, může vést k vážným následkům.

Jak ale víte, že se musíte starat o železo, pokud právě teď nejsou k dispozici žádné nástroje pro analýzu krve?

A co když je železo v krvi nízké?

V článku níže máme pro vás všechny odpovědi.

Tak čtěte dál!

Co dělá železo v krvi?

Železem se rozumí minerál nezbytný pro tělo .

Role železa v lidském těle je následující: je to nezbytné, protože pomáhá transportovat kyslík tělem. Samotný minerál je součástí hemoglobinu, látky nacházející se v červených krvinkách, která přenáší kyslík z plic do všech ostatních orgánů.

Dvě třetiny tělesného železa se vyskytují vhemoglobinu.
Pokud tedy hladina železa začne klesat, znamená to, že tělo nedostává dostatek kyslíku. To vede k řadě problémů, například delšímu hojení ran, pomalému zotavení svalů po tréninku (a ty jsou nejmenší z nich).

Zbývající třetina, která je obsazena železem v těle, odpovídá za kůži, vlasy a nehty, jakož i za další tělesné buňky (WebMD, 2017).

Jaké je správné množství železa?

Množství potřebného železa se může značně lišit v závislosti na věku, zdraví a pohlaví. Pokud máte ve svém těle nedostatek železa, lékař Vám předepíše množství, které potřebujete.

Nicméně obecně je to minerál, který potřebujete více, čím mladší jste. Ve skutečnosti je největší množství železa potřebné pro kojence a děti, protože rychle rostou.

Počet v tomto případě je také projednán s lékařem, protože v závislosti na celkovém zdravotním stavu a velikosti při narození: některé děti mohou potřebovat více než jiné. Nicméně, v době, kdy se dítě otočí na čtyři, obvykle potřebuje asi 10 miligramů denně, což platí až do věku osmi let. Se 13 dětmi musíte jít dolů - asi 8 miligramů železa denně.

Jak muži stárnou, snižuje se množství potřebného železa. U žen je to

.

naopak se zvyšuje. To je způsobeno tím, že během menstruace ztrácejí hodně železa. Ženy, které majíz nějakého důvodu není žádná menstruace, neztratí tolik. A pokud lékař nepředepíše jiné množství, průměrná žena ve věku od 19 do 50 let potřebuje asi 18 miligramů železa za den, které by měly být dobře vstřebány. Porovnejte toto číslo s osmi miligramy, které muži potřebují.

Po menopauze se tento počet u žen snižuje také na osm miligramů (WebMD, 2017).

Proč byste mohli potřebovat více železa než obvykle?

Existuje několik důvodů, proč budete možná muset vstřebat více železa než průměrný člověk vašeho věku a pohlaví. Pokud jste těhotná nebo kojící, toto číslo se významně zvyšuje, když předáváte železo dětem.

Proto je tak důležité užívat prenatální vitamíny.

Pokud jste v nedávné době trpěli selháním ledvin, pravděpodobně jste si všimli závažného deficitu železa a v tomto případě je nutné jej vrátit k normálním hodnotám a konzumovat odpovídající výživové a vitaminové doplňky. Pokud jste měli bariatrickou operaci, měli jste žaludeční vřed nebo nějakou jinou gastrointestinální poruchu (například Crohnovu chorobu), což s největší pravděpodobností také snížilo hladinu železa.

A možná nemyslíme na to, co se stane, když tvrdě trénujeme.

Během intenzivního cvičení se mohou červené krvinky rozpadnout.

Vzhledem k mnoha důvodům, proč můžete ve své stravě potřebovat více železa, nezapomeňtepodstoupit pravidelnou prohlídku u lékaře.

Příznaky nedostatku železa

Nedostatek železa je také známý jako anémie.

Existuje mnoho možných příznaků, které signalizují, že trpíte anémií. Ne všechny příznaky nedostatku železa znamenají, že máte nedostatek železa, ale pokud se některý z nich objeví, je lepší se poradit se svým lékařem.

I když se nejedná o chudokrevnost, může to znamenat jiné zdravotní problémy.

Pokud se pravidelně cítíte unaveni, je to potenciální znamení, že železo je nízké. Když tělo nedostane dostatek kyslíku, cítíte se unaveni. Vzhledem k nedostatku červených krvinek se zpomaluje přívod kyslíku, což způsobuje poruchu. Kromě toho všeho, aby bylo možné pumpovat další krev skrze vaše tělo, vaše srdce musí přetáhnout extra, což zase nepřináší ráznost. Obecně platí, že lidé s nízkou hladinou železa mají vysokou únavu.

Všimli jste si změny barvy pleti?

Pokud ano, může to být způsobeno nedostatkem červených krvinek. Hemoglobin dává červené krvinky červenou barvu, takže pokud buňky (stejně jako barvy v celém těle) začnou chybět, kůže začne mizet. To může nastat jak v těle, tak v určité oblasti, například na obličeji nebo pouze na dolních víčkách nebo dásních.

Pokud se ocitnete po dechu, kdyžcvičil docela dost nebo dokonce jen po dlouhé procházce, toto může být protože vaše tělo nedostane dost kyslíku kvůli nedostatku červených krvinek.

Chcete-li zvýšit množství kyslíku vstupujícího do červených krvinek a být dodán do zbytku těla, musíte dýchat tvrději a častěji, jako byste táhli závaží.

Pokud není kyslík dodáván do vašeho těla správně, znamená to, že ho mozek nedostává v normálním množství. Tento nedostatek kyslíku může vést k bolestem hlavy. Pokud jste někdy měli bolesti hlavy, když jste šli nahoru, například ve velmi vysoké budově nebo jste v horách, pak jste s touto bolestí obeznámeni. Oba jsou způsobeny tím, že kyslík vstupuje do hlavy v nedostatečných objemech. Když se to stane, krevní cévy v mozku mohou začít bobtnat, a to může být nebezpečné.

S nedostatkem železa můžete také zaznamenat rychlý srdeční tep. Když má tělo vynakládat zvýšené úsilí, aby vytěsnilo kyslík z krve, srdce více působí.

A když je srdce silně napjaté, vede k palpitaci. Pokud situaci neopravíte, může to v průběhu času vést k rozšíření srdce nebo neustálému srdečnímu hluku.

Všimli jste si, že kůže na těle, vlasech nebo nehtech se náhle začala odlupovat a opotřebovávat?

Hrany nehtů začaly prasknout a vlasy se snadno rozpadly?

Pokud ano, může to být způsobeno nedostatkem železa. Je také důležité zkontrolovatústní dutiny pokaždé, když si čistíte zuby.

Včasné návštěvy u zubaře vám pomohou předcházet jak zubním onemocněním, tak dalším zdravotním problémům. Jedna z věcí, kterou vám zubař může říct, je nízká hladina železa. S ním můžete pociťovat otok a bolest. Může také nabobtnat a nafouknout jazyk.

S největší pravděpodobností bude mimo jiné blednout v důsledku nedostatečného množství krve vstupujícího do ústní dutiny.

Viděli jste epizodu série Seinfeld, kde Frank Constanza říká Kramerovi, že on a jeho manželka spí v různých postelích, protože podle něj poklepává na nohy. Znamená to, že během spánku dělá pohyby, jako kdyby kopala nebo házela a otáčela se. Ve skutečnosti možná paní Constance trpěla nedostatkem železa. Syndrom neklidných nohou je někdy spojován s nedostatkem železa. A ačkoli toto je nejméně obyčejný příznak všech těch, kteří jsou na seznamu (pouze 25% neklidných nohou trpících syndromem je také náchylných k anémii), může to být za zvážení.

Kromě těchto osmi příznaků stále existuje mnoho méně častých příznaků, které by mohly být užitečné.

Zahrnují podivné změny v preferencích potravin, včetně touhy jíst něco nepoživatelného (např. Křídy, papíru nebo nečistot). Můžete pociťovat zhoršující se úzkost, vaše končetiny mohou být studené, a můžete mít také větší pravděpodobnost výskytu infekčních onemocnění v důsledku skutečnosti, že krevnedosahuje infikovaných bodů v těle tak rychle, jak je potřeba - to je to, co způsobuje nízké železo u mužů a žen.

Jak určit nedostatek železa

Poté, co jste prošli možnými příznaky a zjistili, že ve vašem těle můžete mít nedostatek železa, rozhodli jste se navštívit lékaře. Pokud lékař potvrdil váš odhad, musíte přijít na to, jak naplnit nedostatek železa v těle a zvýšit jeho stravitelnost.

Naštěstí jsou vám k dispozici všechny prostředky.

Pro začátečníky si můžete vždy vzít doplněk stravy. Pokud neužíváte multivitaminy pravidelně, měli byste začít. Lékař vám řekne, zda je třeba přidat trochu k dietě, nebo ještě jít na doplňky.

Kromě užívání léků je možné jíst potraviny obsahující železo - červené maso, drůbež, vepřové maso - v tomhle je mnoho železa (ve většině živočišných bílkovin se hojně vyskytuje). Tmavě zelená zelenina jako kapusta a špenát obsahují hodně železa. Kromě toho je to v sušené ovoce, například sušené meruňky a rozinky, které jsou také odpověď na otázku, jak zaplnit deficit, pokud není dostatek železa v těle.

Kromě tmavě zelené zeleniny a masa bychom neměli opomíjet ani mořské plody a semena (Healthline, 2017).

Zrychlení vstřebávání železa

Samozřejmě, že tělo neabsorbuje všechny vitamíny a minerály, které požíváte. Pokud již trpíte nedostatkem železa, nejméně vásje nezbytné, aby to, co bylo rozpuštěno, nebylo zcela absorbováno. Aby se zvýšilo množství železa absorbovaného tělem, snažte se konzumovat vitaminy železa s jídlem, zejména C. Přispívá k celkové absorpci látek v těle.

Potraviny mohou snížit hladiny železa v krvi

Existuje řada přípravků, jejichž konzumace může být nutné snížit, pokud trpíte nedostatkem železa, protože snižují jeho vstřebávání a způsobují nedostatek železa v těle. To platí pro nápoje, jako je káva, čaj, potraviny bohaté na vápník (např. Mléko a sýry), stejně jako celá zrna, což je možná odpověď na otázku, proč se železo neabsorbuje. Může být nezbytné tyto věci zlikvidovat ve stravě, aby se zlepšila absorpce železa (Healthline, 2017).

Závěr

Je velmi důležité, aby hladina železa v krvi byla vždy na správné úrovni. Snížení znamená snížení hladiny červených krvinek. Mnoho lidí může trpět nedostatkem železa a ani o tom nemyslí. Pokud jste viděli symptomy a zdá se vám, že mnoho z nich se vás týká, naplánujte si schůzku se svým lékařem.

Naštěstí existuje mnoho způsobů, jak získat železo v krvi, aniž by bylo nutné zcela změnit stravu.

Zvýšení úrovně železa už necítí neustálou únavu po celý den. Také se rychleji zotavíte a vyhnete se mnoha dalším negativním vlivům na zdraví. Hlavní věc před provedením jakékoli změny v dietě nebo vzítneobvyklých doplňků železa, poraďte se se svým lékařem.

Nedostatek železa v krvi je vážná věc a musí se k němu přistupovat s plnou odpovědností.

Pokud tak neučiníte, můžete v určitém věku získat nedostatek železa. Takže nezapomeňte pravidelně navštívit lékaře, aby se zabránilo takové problémy.