Jaké jsou aminokyseliny a jaké jsou jejich prospěšné vlastnosti?

Je na čase zjistit, jaké aminokyseliny jsou, na co jsou a jak je správně užívat.

Aminokyseliny slouží jako „stavební kameny“ pro proteiny, protože díky jedinečnému sledu 21 typů těchto organických sloučenin se v těle tvoří všechny typy proteinů a svalové tkáně. Z hlediska chemické struktury se aminokyseliny vyznačují přítomností aminoskupiny s atomem dusíku, která je základem této sloučeniny.

Přítomnost atomu dusíku odlišuje aminokyseliny od jiných živin, které dostáváme z potravy (například sacharidů), což je důvod, proč se jedná o jediné sloučeniny, které jsou schopny tvořit tkáně, orgány, svaly, kůži a vlasy.

Nyní, když lidé slyší o bílkovinách, automaticky přemýšlejí pouze o svalech a kulturistice, ačkoliv aminokyseliny jsou významnou složkou stravy každé osoby, ale to je zvláště důležité pro ty, kteří se podílejí na nějakém sportu. Aminokyseliny jsou obvykle rozděleny do 3 kategorií: esenciální, polořaditelné a vyměnitelné.

Esenciální aminokyseliny

Co se rozumí slovem „nenahraditelný“? „Esenciální“ znamená, že tyto aminokyseliny nemohou být syntetizovány v těle a musí být užívány s jídlem. Existuje 9 esenciálních aminokyselin, včetně známé skupiny BCAA.

Aminokyseliny s rozvětvenými postranními řetězci (BCAA)

Leucin, Isoleucin a Valine

Z 9 esenciálních aminokyselin 3 patří do skupiny aminokyselin s rozvětveným řetězcem. Jedná se o leucin, isoleucin a valin. BCAA mají unikátní chemickou strukturu ve srovnání s jinými esenciálními aminokyselinami, a proto mají speciální vlastnosti. Na rozdíl od jiných aminokyselin se tělo BCAA absorbuje rychleji a lépe, to znamená, že se neabsorbuje v žaludku.přímo do svalů. Chcete-li se dozvědět více o BCAA, přečtěte si naši BCAA. Co jsou aminokyseliny s rozvětveným řetězcem?

Ostatní esenciální aminokyseliny

Zbývající esenciální aminokyseliny: histidin, methionin, fenylalanin, threonin, tryptofan a lysin jsou nezbytné pro to, aby tělo mohlo vykonávat řadu fyziologických funkcí.

Histidin

Histidin je aromatická aminokyselina, která v těle vykonává řadu životně důležitých funkcí, včetně účasti na syntéze hemoglobinu, fungování imunitního systému a opravě tkání. Histidin je důležitá aminokyselina během období lidského růstu, stejně jako během rehabilitace po nemoci.

Lysin

Lysin hraje důležitou roli ve fungování imunitního systému. Podílí se také na syntéze kolagenu spolu s polo-vyměnitelnými kyselinami, aby se pokožka, vlasy a nehty udržely zdravé.

Tryptofan

Tryptofan je esenciální aromatická aminokyselina, která obsahuje indolové jádro. To vykonává množství funkcí v těle, zvláště, hraje roli chemického posla v nervovém systému. Na rozdíl od jiných aminokyselin se L-tryptofan nerozpouští ve vodě a je odolný vůči teplu, to znamená, že během zpracování neztrácí většinu svých příznivých vlastností.

Metionin

Metionin je nepříjemně vonící aminokyselina (obsahuje atom síry), která je prekurzorem jiných aminokyselin, jako je například taurin. Jeho antioxidační vlastnosti jsou schopny chránit tělo potlačenímpůsobení škodlivých látek. Zabývá se také konstrukcí proteinů a produkcí různých hormonů, včetně adrenalinu a melatoninu.

Fenylalanin

Fenylalanin je nepolární aminokyselina, která má benzylový vedlejší řetězec a je známá svými antidepresivními vlastnostmi. Hraje důležitou roli v produkci dopaminu a adrenalinu.

Threonin

Tato aminokyselina je polární bez náboje a po štěpení je přeměněna na pyruvát, který hraje důležitou roli při produkci glukózy a výrobě energie ATP.

Vyměnitelné aminokyseliny

Vyměnitelné aminokyseliny jsou ty, které může tělo syntetizovat. Můžete mít následující otázku: „Pokud jsou vyrobeny v těle, proč bychom je měli brát navíc?“. Faktem je, že během cvičení, po vyčerpání energie ve formě sacharidů, tělo začne hledat jiné zdroje výživy. Aminokyseliny mohou působit jako zdroj, který poskytne svalům vše, co potřebují k dalšímu tréninku. Tělo však často není schopno dostatečně rychle produkovat dostatek aminokyselin, aby vyhovělo zvýšeným potřebám během tréninku, takže je musíme konzumovat více, bez ohledu na to, zda jsou vyměnitelné nebo ne.

Alanin

Alanin je jednou z nejjednodušších organických sloučenin z hlediska chemické struktury, která je klasifikována jakonepolární aminokyseliny. Alanin hraje klíčovou roli v cyklu glukóza-alanin mezi játry a tělními tkáněmi. Jednoduše řečeno, reaguje ve tkáních za vzniku pyruvátu a poté glukózy jako zdroje energie.

Glycin

Glycin je nejmenší ze všech aminokyselin, který je spojen s tvorbou kolagenu, stejně jako prolinu a lysinu. Kromě toho působí jako neurotransmiter v míše, mozku a sítnici.

Kyselina asparagová

Tato aminokyselina se podílí na cyklu močoviny v těle, jakož i na procesu nazývaném glukoneogeneze (metabolická cesta vedoucí k tvorbě glukózy). Kromě toho kyselina asparagová působí jako neurotransmiter, který stimuluje určité receptory v nervovém systému.

Asparagin

Asparagin je nezbytný pro normální fungování nervového systému a hraje také důležitou roli v syntéze amoniaku.

Semi-vyměnitelné nebo podmíněně esenciální aminokyseliny

Tyto aminokyseliny mohou být tělem produkovány v určitém množství, ale za určitých okolností toto množství nestačí pro normální fyziologické fungování, například během nemoci nebo během intenzivního tréninku.

Serin

Serin je proteinogenní aminokyselina, která v organismu vykonává řadu biologických funkcí. To hraje důležitou roli v metabolismu, enzymatických reakcích a výkonu.mozku.

Arginin

Arginin je prekurzor oxidu dusnatého. Snižuje dobu zotavení po úrazech, urychluje hojení poškozených tkání a přispívá ke snížení a stabilizaci krevního tlaku.

Tyrosin

Tyrosin je proteinogenní aminokyselina, která hraje důležitou úlohu při přenosu signálů v buňkách.

Prolin

Tato aminokyselina má mimořádně tuhou strukturu, která se používá k syntéze kolagenu, který je nezbytný pro udržení zdravých vlasů, kůže a nehtů.

Ornitin

Ornitin hraje klíčovou úlohu v biosyntéze močoviny a má také předcházet únavě během tréninku. Cyklus močoviny je série biochemických procesů, které produkují močovinu k odstranění amoniaku z těla.

Glutamin

Glutamin je jednou z nejoblíbenějších semisenciálních aminokyselin mezi sportovci, který se podílí na regulaci kyselosti ledvin, vytváří buněčnou energii a podporuje svalový metabolismus.

Cystein

Cystein hraje důležitou roli v enzymatických reakcích v těle. Předpokládá se, že se podílí na vázání kovů a je také prekurzorem určitých antioxidantů.

Přínosy a použití aminokyselin

Nyní pochopíme, proč jsou aminokyseliny potřebné a pro jaké účely jsou účinné. Aminokyseliny jsou nedílnou součástí našía procesy, které se v něm vyskytují denně. Udržování správné rovnováhy aminokyselin pomocí doplňků prokázalo velké výhody pro tělo od stimulace svalového růstu ke zlepšení funkcí imunitního systému.

  1. Anabolismus svalů, snížená únava svalů a pomoc při obnově svalů

Největší výhody doplňků aminokyselin spočívají v jejich schopnosti stimulovat svalový anabolismus, opravit svaly a předcházet únavě svalů.

Leucin, isoleucin, valin, asparagin, kyselina asparagová a glutamin jsou těch 6 aminokyselin, které jsou metabolizovány v klidových svalech. Podporují četné metabolické procesy, například hrají zásadní úlohu jako substráty pro syntézu proteinů a produkci energie a jsou také prekurzorem glutaminu a alaninu.

Během prvních 10 minut cvičení v těle dochází k reakci zahrnující enzym alaninaminotransferázu, aby se během cvičení zachovala vysoká úroveň některých aminokyselin. Meziprodukty, které vznikají v důsledku této reakce, mohou způsobit únavu. Nicméně, glutamin má mnoho funkcí v těle, které umožňují, aby byl použit jako zdroj výživy, takže glutamin doplňky mohou zvýšit svalovou energii a úroveň svalového metabolismu během cvičení.

Tyto užitečné vlastnostidoplňky s aminokyselinami z nich činí ideální nejen pro kulturisty, ale také pro běžce, sprintery i pro lidi, kteří vedou aktivní životní styl.

V roce 2000 byl proveden experiment s cílem stanovit odpověď svalového proteinu na příjem aminokyselin. Šest mužů a žen konzumovalo 1 hodinu po cvičení nápoj obsahující 6 gramů esenciálních aminokyselin nebo placebo. U těch, kteří užívají aminokyseliny, bylo pozorováno zvýšení fenylalaninu, což nebylo případ pacientů užívajících placebo. Tento nárůst způsobil anabolickou odezvu ve svalech, takže bylo rozhodnuto, že aminokyseliny stimulují proteinový anabolismus a syntézu svalových proteinů.

Kromě toho v roce 2003 jeden z vědeckých posudků uvedl, že zvýšená koncentrace leucinu v těle může stimulovat syntézu svalových bílkovin v katabolickém stavu, způsobených dietními omezeními nebo únavným tréninkem.

  1. Aminokyseliny pro hubnutí

Aminokyseliny jsou užitečné nejen pro ty, kteří chtějí budovat svaly a zlepšit jejich zotavení, ale jsou také ukázány jako prostředek, jak se zbavit nadváhy. V jedné studii byly 2 skupiny lidí, kteří chtěli zhubnout a změnit složení těla. První skupina použila dietu s vysokým obsahem aminokyselin a druhou nízkou.

Po 16 dnech bylo zjištěno, že skupina, která brala více aminokyselin, ztratila podstatně více tuku a méněsvalové hmoty než ostatní. Obecně, důkazy naznačují, že strava s vysokým obsahem bílkovin a aminokyselin a s nízkým obsahem sacharidů poskytuje větší ztrátu tuků při zachování bílkovin v těle.

  1. Diabetes

Diabetes mellitus je onemocnění, při kterém tělo není schopno účinně regulovat hladinu cukru v krvi a produkovat inzulín. Když konzumujeme sacharidy, zvyšuje se hladina glukózy v těle. U diabetu není tělo schopno správně produkovat inzulín, aby hladinu cukru vrátilo do normálu, což má za následek vznik hyperglykémie. Aminokyseliny mají pozitivní vliv na hladinu cukru v krvi. Například arginin je prekurzorem oxidu dusnatého, přenosové látky, která má přímý vliv na citlivost na inzulín.

  1. Zánět a artritida

Další užitečnou vlastností aminokyselin je, že mohou snižovat aktivitu zánětlivých procesů v těle. V jedné studii provedené v roce 1973 bylo prokázáno, že estery aminokyselin a aminokyselin obsahujících síru, včetně cysteinu a methioninu, jsou účinnými protizánětlivými činidly, která mohou snižovat účinky edému a anafylaktického šoku a dokonce snižovat zánět a zlepšovat stav adjuvans. artritidy indukované indukcí.

  1. Imunitní systém

Ačkoli to může býtnovinky pro vás, ale nedostatek potravinových bílkovin nebo aminokyselin oslabuje imunitní systém a zvyšuje náchylnost k nemocem. Zejména moderní studie ukazují, že arginin, glutamin a cystein hrají důležitou roli ve fungování imunitního systému. Tyto aminokyseliny se například podílejí na aktivaci různých lymfocytů, buněk přirozených zabíječů a makrofágů, interferují s redox regulací buněčných funkcí, genové expresi a proliferaci lymfocytů a také ovlivňují produkci protilátek, cytokinů a dalších cytotoxických látek. Dnes vědci dospěli k závěru, že doplňky obsahující specifický soubor aminokyselin mohou zlepšit imunitní systém a snížit morbiditu a mortalitu.

  1. Plodnost

Nedávné studie dokazují, že doplňky s aminokyselinami mohou zvýšit porodnost. Jedna z těchto studií se zúčastnila například 132 mužů s poruchami plodnosti. Po dobu 3 měsíců užívali doplňky s aminokyselinami a stopovými prvky. Kontrolní skupinu tvořilo 73 mužů se sníženou fertilitou (subfertilitou), kteří užívali placebo. Všechny výsledky studie testované skupiny ukázaly významné zlepšení v koncepci ve srovnání s kontrolní skupinou. Do 6 měsíců po ukončení experimentu bylo ve skupině mužů, kteří užívali doplňky stravy, zaznamenáno 34 případů početí.

Doufám, že už nebudete mít otázky, proč potřebujeteAminokyseliny, pokud nějaké existují, můžete vždy položit otázku v komentářích.

Aditiva s aminokyselinami

Pokud dostanete všechny potřebné živiny z potravin, nemusíte potřebovat doplňky. Nicméně, to je dobré si uvědomit, že během cvičení tělo potřebuje aminokyseliny zvyšuje, takže pokud budete cvičit hodně a chcete budovat svalovou hmotu nebo zhubnout, pak s největší pravděpodobností budete potřebovat doplňky. Existuje mnoho variant aminokyselin, jdou do jakéhokoliv skladu, mohou být v práškové formě, ve formě tablet nebo kapslí.

Aminokyselinové prášky

Aminokyseliny v práškové formě přicházejí v různých příchutích, takže je můžete snadno přidat do své oblíbené šťávy nebo vody.

Aminokyseliny v tabletách

Máte minutu volného času a naléhavě potřebujete vzít denní dávku aminokyselin? Pro takové situace jsou ideální doplňky ve formě tablet.

Mějte na paměti, že role aminokyselin ve sportovní výživě je velmi velká, čím více, tím lépe. Nemá smysl brát si sacharidy s vysokým obsahem sacharidů, je jednodušší si koupit kilo cukru a smíchat s bílkovinami, bude to levnější.

Jak užívat aminokyseliny?

Aminokyselinové doplňky se nejlépe užívají ráno, před cvičením, po cvičení a před spaním, aby se snížila svalová únava a maximalizoval svalový anabolismus a uzdravení.

Jak se berou aminokyseliny jednoho druhu nebo jiného, ​​je vždy uvedeno na plechovce. Například BCAA je nejlepšíráno po probuzení, před a po tréninku. Použijte komplexní aminki mezi hlavními jídly, stejně jako před a po cvičení. Pro správnou konzumaci jiných druhů je třeba zvážit, co jiného konzumujete.

Závěr

Doufáme, že článek byl pro vás užitečný, a odpověděli jste na otázku, zda potřebujete doplňky s aminokyselinami. Jsou důležité při tréninku, stejně jako pokud nedostanete dostatek aminokyselin pro tělo z potravy. Doplňky s aminokyselinami vám pomohou předcházet zraněním a dosáhnout vašich fitness cílů.