Jaké potraviny obsahují draslík

Draslík je nejdůležitější makrobuněk, který reguluje rovnováhu vody a soli v těle a podílí se na práci žláz, vnitřních orgánů, cév a svalů. Tento prvek ve velkém množství se vylučuje z těla během aktivního pocení, a proto je jeho dostatečný tok naléhavou otázkou pro osobu, která se aktivně zapojuje do sportu.

Význam draslíku pro zdraví sportovce

Nejdůležitějšími funkcemi draslíku, které jsou důležité zejména pro osoby zapojené do sportu, jsou:

  • Spolu se sodíkem udržuje rovnováhu vody a soli v těle.
  • Tím, že stimuluje produkci určitých enzymů, udržuje rovnováhu kyselin, zásad a solí v těle, odstraňuje přebytečnou tekutinu a tím zabraňuje vzniku edému.
  • Nezbytné pro normální fungování srdce, v případě jeho nedostatku, buňky myokardu nabobtnají, kontrakce srdečního svalu je narušena. Při aktivní fyzické námaze může takové narušení práce těla vést k nenapravitelným následkům.
  • Podílí se na přeměně glukózy na energii, v případě jejího nedostatku začnou svaly trpět nedostatkem energie a jsou horší.
  • Zajišťuje hladký průchod nervových impulzů z orgánů a tkání do mozku a zpět.
  • Poskytuje kyslík do mozku.
  • Pomáhá tělu odstranit toxiny.
  • Zodpovídá za fyzickou odolnost osoby, protože snižuje únavu.

Vlastnosti absorpce draslíku v těle

Je třeba vzít v úvahu tyto zvláštnosti absorpce draslíku v těle:

  • Je důležité zachovat optimální rovnováhu sodíku a draslíku. Nadměrný příjem draslíku v těle vede k vyluhování sodíku. S nedostatkem draslíku se tělo snaží nahradit sodík, který nemůže plnit všechny funkce draslíku.
  • Draslík je v těle slabě absorbován s nedostatkem hořčíku.
  • Urychluje vstřebávání draslíku vitamínem B6.
  • Kofein, alkohol, nadměrná konzumace sladkostí, stres, těžké diety inhibují vstřebávání draslíku.

Míra příjmu draslíku

Průměrná doporučená dávka u příjemců draslíku u osob starších 18 let je 2 g. Pro osoby, které pravidelně trénují, zvyšují příjem draslíku na 2,5–3 g. Sportovci, kteří aktivně získávají svalovou hmotu, by měli mít průměrný denní příjem draslíku. na úrovni 4-5 g.

Potraviny bohaté na draslík

[sam id = "1" kódy = "true"]

Draslík je běžný makrobuněk v potravinách. Jsou nejbohatší na zelený čaj a kakao. Hodně to ve špenátu a luštěniny. Potaš potaš je sušené ovoce a ořechy. Bohatí v nichovoce, houby, zelenina, obiloviny. Je v mléku, sýrech, tvarohech, játrech.

\ t \ t \ t

Produkty

Obsah draslíku, g na 100 g výrobku

Zelený čaj 2,5
Kakaový prášek 1.7
Čerstvý špenát 0,8
Luskoviny:
Fazole 0,8
Hrách 0,7
Zelený hrášek 0,3
Matice:
Mandle 0,8
Lískové ořechy 0,7
Arašídy 0,65
Piniové oříšky 0,6
Semena slunečnice 0,6
Ořech 0,5
Sušené ovoce:
Sušené meruňky1,8
Švestky 0,9
Rozinky 0,9
Houby:
Chanterely 0,56
Bílé houby 0,45
Podbozoviki 0,4
Zelenina:
Brambory 0,55
Růžičková kapusta, kaleráb0,37
Rajčata 0,3
Řepa 0,3
Česnek 0,28
Mrkev 0,2
Bílé zelí 0,19
Ovoce, bobule:
Avokádo 0,45
Broskve 0,4
Banana 0,35-0,4
Meruňky 0,3
Jablka 0,28-0,3
Hrozny 0,26
Tomel, mandarinky, grapefruity, pomeranče 0,2
Kalina 0,2
Brusinky 0,19
Obiloviny:
Pohanka 0,38
Ovesné vločky 0,36
Pšeničné krupice0,2
Ječmenové krupice 0,2
Ječmen perlový 0,18
Produkty živočišného původu
Maso 0,15
Játra 0,3
Mléčné výrobky
Sušené mléko 1
Sýry 0,7-1,3
Tvaroh 0,1-0,15

S cílem maximalizovat absorpci draslíku z potravin je třeba dodržovat některá doporučení:

  • Při vaření výrobků jde do vody až 60% draslíku. Pokud neplánujete vařit polévku, je lepší jíst zeleninu čerstvou nebo vařit pro pár.
  • Je lepší nevařit zrna, ale naplnit vroucí vodou - chuť obilovin bude odhalena lépe a draslík zůstane v produktu.
  • Houby, zelenina, luštěniny před vařením by neměly být nasáklé vodou.
  • Hovězí játra musí být dušená.
Téměř 100% draslíku se vstřebává ze syrových nebo vařených potravin, ve kterých je spolu s draslíkem pyroxidin (vitamin B6): banány, brambory, mrkev, zelí.

Komplexy vitamín-minerální látky obsahující draslík

Výrobci v současné době populárních komplexů vitaminů a minerálů zahrnují draslík ve složení svých výrobků v nevýznamných množstvích (nejvýše 2% denní „sportovní“ dávky). To je způsobeno tím, že mnoho potravin bohatých na draslík, jsou všudypřítomné a cenově dostupné. Vyvážená výživa je hlavní prevencí nedostatku draslíku.

Nejběžnějším lékem obsahujícím draslík je Panangin. To lze snadno zakoupit v lékárně. Můžete si také koupit ještě dostupnější produkt - Asparkam. Tyto dvě drogy se od sebe příliš neliší, jen za cenu, ale doktor mi řekl, že Panangin je lepší. Všechno může být, protože se prodává v balení, uvnitř kterého je těsně uzavíratelná láhev, a samotné tablety jsou pokryty skořápkou. Asparks jsou prodávány v obyčejných papírových deskách, ve formě tablet bez skořápky, který je lepší koupit je pro vás vybrat si, a to je lepší se poradit s lékařem.

Pro výrazný nedostatek draslíku jsou předepsány potravinové doplňky, jako je například Bio-draselný nebo glukonát draselný. Jako součást minerálních komplexů je nutně přítomen draslík v kombinaci s hořčíkem. Koncentrát Basiko od firmy Nahrin, víčka Multi Mineral Caps můžete použít v americké společnosti Twinlab.

V komplexních sportovních vitamínových a minerálních doplňcích je draslík nutně kombinován s hořčíkem a vitaminem B6. Dnešní populární: Animal Pak a Daily Sport z univerzální výživy, multivitamin pro muže z BioTech, Orange Triad.

Vzhledem k tomu, že draslík je obvykle nízký obsah vitamínů a vylučuje se potem, odborníci doporučujídoplnit zásobu draslíku v těle ihned po cvičení pomocí speciálních sportovních nápojů. Zabraňují nejen žíznivému zhášeči, ale také nasycují tělo glukózou a elektrolyty (sodík a draslík). V poptávce: Carbo Load Drink od Squeezy, Defy Black od Nutrex, Hydrate @ Perform od Isostar.

Je nesmírně důležité, aby lidé, kteří se aktivně zapojují do sportu, jedli vyváženou stravu a pravidelně se poradili s lékařem o výběru jednotlivých vitaminových a /nebo minerálních komplexů, doplňků stravy nebo nápojů. Podepřete své tělo zvenčí nezbytnými prvky - bude to vděčné!

Jaké potraviny obsahují draslík

Draslík je nejdůležitějším makronutrientem, který reguluje rovnováhu vody a soli v těle a podílí se na práci žláz, vnitřních orgánů, cév a svalů. Tento prvek ve velkém množství se vylučuje z těla během aktivního pocení, a proto je jeho dostatečný tok naléhavou otázkou pro osobu, která se aktivně zapojuje do sportu. Obsah článkuVýznam draslíku pro zdraví sportovcůVlastnosti vstřebávání draslíku tělemNormální spotřeba draslíkuPotraviny s vysokým obsahem ...

Ohodnotit tento článek
\ t
0

Hodnocení čtenářů: 3.97 ( 5hlasů)
0