Jaký typ bílkovin je nejlepší zvolit?

V současné době jsou regály obchodů napěchovány širokou škálou proteinových směsí, ale jak zjistit, který z nich je pro vás nejlepší? Naše hodnocení vám pomůže tento problém pochopit. Níže uvádíme výhody a nevýhody hlavních typů proteinových směsí a jak a pro co mohou být použity ve vaší stravě.

Syrovátkový protein

Směsi na bázi séra jsou nejoblíbenějším zdrojem extra bílkovin. Protein pro tyto směsi se získává z mléka během výroby sýrů. Mléko koaguluje, odděluje se do dvou fází: pevné a kapalné. Pevná fáze je hmota podobná sraženinám a kapalná fáze je syrovátka obsahující stejný protein.

Syrovátka je v podstatě roztokem ve vodě rozpustných mléčných bílkovin. Vytěží se pouze 20% proteinumléko, jsou syrovátky, zbývajících 80% je kasein.

Syrovátkový protein obsahuje kompletní sadu esenciálních aminokyselin s mírným nebo vysokým obsahem těch nejpotřebnějších. Obsahuje také poměrně velké množství l-cysteinu, který je prekurzorem n-acetylcysteinu a antioxidačního enzymu glutathionu (tento řádek je napsán speciálně pro povzbuzení a potěšení všech, kteří si přečetli tento článek). Kromě cysteinu jsou v syrovátkovém proteinu přítomny některé biologicky aktivní peptidy, které mohou snižovat krevní tlak (působí jako slabý inhibitor ACE).

Tento protein je zčásti velmi populární díky mýtu, že lehká asimilace proteinu podporuje rychlý růst svalů. Je pravda, nebo ne, je těžké říci, ale jedna věc je jasná: jeho výhody jsou marketingem značně přehnané. Ano, syrovátkový protein je opravdu rychleji strávený a bílkoviny z něj skutečně podporují růst svalů. Dosud však nejsou k dispozici žádné spolehlivé informace, že rychlost trávení má velký význam pro růst svalů.

Dříve byl tento druh bílkovin považován za odpad a jeho cena byla poměrně malá. Ale nyní se zvýšila potřeba a už není tak levná. Je snadné být přesvědčen o tom, že se díval na ceny v každém obchodě se sportovními jídly.

Celkem: Syrovátkový protein se získává z mléka a po dlouhou dobu byl považován za vedlejší produkt. Relativně rychle se absorbuje (i když význam rychlosti asimilacevysoce nadhodnocené) a obsahuje všechny základní stopové prvky.

Kasein

Kasein je mléčný protein pocházející z tvrdé tvarohy. Tento protein není rozpustný ve vodě na rozdíl od syrovátky. Doplňky na bázi kaseinu jsou vynikajícím zdrojem bílkovin a obsahují také poměrně velké množství nenahraditelné kyseliny glutamové. Kasein je asimilován pomaleji ve srovnání se syrovátkovým proteinem vzhledem k jeho gelujícím vlastnostem. Někdo má rád tento rys to (hmmm, pojďme si pamatovat všechny druhy tvarohových kastrolů a pěn s pudinky!), Ale někdo nemůže postavit to a vzpomíná si s hrůzou jeho poslední pokus míchat kasein v třepačce.

Vlastnost gelace nemá pro naše zdraví žádný zvláštní přínos, nicméně z praktického hlediska rozlišuje kasein od jiných bílkovin. Schopnost kaseinu tvořit gely je způsobena jeho speciální strukturou (používá se k tomu, aby se z něj lepidlo na chvíli vytvářelo). A pokud do mísy nalijete 2 šálky kaseinu a přidáte trochu vody, dostanete pudink, tak oblíbený Brity.

Fyzikální vlastnosti kaseinu jsou skutečně úžasné a mohou být použity k vytvoření široké škály kulinářských lahůdek. S kaseinem budete znát svět proteinových tvarohových koláčů a muffinů. Další přísady (syrovátka nebo rýžový protein) mohou být také použity pro výrobu dezertů, ale protože nemají vlastnosti tvorby gelu, xanthanová guma neboglukomannan jako gelující činidla.

Přinejmenším někdo z vašich blízkých, kteří nejsou obzvláště zdraví, si může vychutnat čokoládu a skořicový pudink. V tomto případě bude obsah kalorií a obsah bílkovin naprosto totožný se dvěma kuřecími prsy. Obecně, téměř všechny proteinové prášky obsahují příchutě k upřesnění chuti, ale použití koření a různých přísad, které dávají chuť (například borůvky, vanilkový extrakt atd.), Mohou pozitivně ovlivnit konečnou chuť. Ale zdá se, že jsme rozptýlení.

Zaměřujeme se na účinky na zdraví. Zde kasein není příliš odlišný od syrovátkového proteinu. Obsahuje velké množství vápníku (až 60% denní denní dávky v jedné odměrce u některých výrobců), ale kromě toho nemá žádné další výhody. Je třeba poznamenat, že alergická reakce na mléčné bílkoviny je obvykle mnohem silnější než na syrovátkovém proteinu. Pokud tedy máte problémy s asimilací mléčných výrobků, měli byste se na nich vyvarovat směsí.

Kasein lépe chrání svalové buňky před katabolismem a vytváří lepší podmínky pro růst svalů ve srovnání se syrovátkovým proteinem vzhledem k jeho pomalé rychlosti trávení.

Sójový protein

Sójový protein se získává ze sójových bobů a obsahuje maximální množství takové esenciální aminokyseliny jako glycin. To je velmi často používáno ve sportovní výživě, stejně jako vdíky své nízké ceně a jednoduché výrobní technologii. Sója je někde uprostřed mezi plnohodnotnými zdroji proteinu s plným složením aminokyselin a nedostatečně plnohodnotným zdrojem a obsah metioninu v něm závisí na podmínkách růstu.

Sója je poměrně dobrým zdrojem bílkovin, pokud zapomeneme na obsah jiných bioaktivních látek v ní (o nich budeme hovořit později v další části článku, včetně diskuse o estrogennosti). Obsahuje dostatečné množství aminokyselin a má slabou chuť, kterou lze snadno maskovat příchutěmi. Při zpracování sójových bobů je možno odstranit mnoho nežádoucích složek, přičemž se získá dostatečně čistá směs aminokyselin.

Ačkoli neexistuje žádný důkaz, že sója je lepší než jiné zdroje bílkovin, může být sójový protein použit jako vhodná alternativa k směsím bílkovin na bázi mléka. To by mělo být obzvláště zajímavé pro osoby, které jsou alergické na mléčné výrobky (o vlivu na hormonální systém budeme hovořit v jiné sekci).

Rýže a hrách

Tyto dva zdroje bílkovin jsou posuzovány společně kvůli jejich častému sdílení. Je zřejmé, že oba takto získané proteiny jsou založeny na rostlinách, a proto jsou vhodné pro vegany. Kromě toho není každý z nich oddělen. Ale pokud je smícháte v poměru 1: 1 ... a voila! ... dostaneme produkt se všemi potřebnými aminokyselinami.

Protein získaný z rýže jejemný a měkký prášek s nízkým obsahem lysinu a vysoce rozpustný ve vodě. podobně jako protein z hrachu, naopak, má vlastnosti tvorby gelu podobné kaseinu. Je tedy pravděpodobné, že individuálně hrachový protein by byl stejně užitečný při vaření jako kazeinový protein.

Rýžový protein je považován za nízký alergen a je vhodný pro osoby s alergiemi na vejce, mléčné výrobky a sóju.

Je zajímavé, že složení aminokyselin ve směsi rýže a hrachových bílkovin (vzhledem k vysokému obsahu cysteinu v rýži) je velmi podobné složení syrovátkového proteinu; proto, směs rýže a bílkovin hrachu je někdy nazývána veganskou syrovátkovou bílkovinou protějšek. Srovnávací studie (poměrně omezené) nevykazují významné rozdíly mezi směsí rýžových a hrachových proteinů a jinými zdroji bílkovin.

Směsi bílkovin na bázi vaječného bílku

Směsi na bázi vaječných bílků jsou bílkoviny získané z vaječných bílků a poté podrobeny tepelnému zpracování a odpařování vody.

Je třeba poznamenat, že konzumace syrových vaječných bílků není tak přínosná jako tepelně zpracovaná. Faktem je, že aminokyselina avidin přítomná ve vaječných bílkovinách se váže na vitamin B7, známý také jako biotin, což znemožňuje jeho trávení v lidském těle. Ačkoli mírný příjem syrového vaječného bílku není spojen s nedostatkem biotinu, nicméně některé studie uvádějí, že nedostatek biotinu vznikl během konzumace.několik set gramů vaječných bílků denně po dlouhou dobu.

Tento protein není charakteristický pro proteinové směsi na bázi vaječného bílku, protože avidin je během procesu tepelného zpracování zničen. Současně, vaječný žloutek je obvykle ne použitý protože vysokého obsahu mastných kyselin, ale oni mohou přidat leucin odděleně vytvořit vyváženější proteinovou směs (obvykle, leucin je obsažen jen v žloutku).

Takové proteinové směsi jsou velmi vhodné pro naplnění potřeby proteinu, ale nemají žádné výhody oproti jiným zdrojům proteinů. Kromě toho mají specifickou chuť vajec, kterou lze skrýt pouze za pomoci nejsilnějších chutí.

Směsi bílkovin na bázi hovězího masa

Směsi bílkovin na bázi hovězího masa se získávají z dehydratovaného a zpracovaného kravského masa (a to je také první proteinová směs na trhu s borůvkovou příchutí!).

V současné době neexistují žádné významné výhody používání hovězího proteinu ve srovnání s jinými směsmi proteinů, zejména pokud jde o smíšenou stravu.

Z praktického hlediska jsou finanční náklady na dehydrataci velkého množství masa nepřiměřeně vysoké. Proto je pravděpodobné, že získaná proteinová směs hovězího masa je falešná, s ohledem na náklady na maso a obrovské výrobní náklady. Individuálně izolované aminokyseliny mohou být přidány v požadovaných poměrech,mající nejúplnější aminokyselinové složení.

Směs však nebude obsahovat žádné biologicky aktivní peptidy charakteristické pro maso. Ve skutečnosti existuje vysoká pravděpodobnost, že proteinová směs hovězího masa na pultu obchodu není nic jiného než obyčejná želatina. Směsi bílkovin na bázi hovězího masa jsou na trhu poměrně nové a jejich přínosy a škody na sportovní výživě nebyly dostatečně studovány.

Současně jsou tyto směsi sotva o nic lepší než jiné zdroje bílkovin, zejména s ohledem na to, že s vysokou pravděpodobností jejich skutečný zdroj vůbec není hovězí maso. Takže možná je lepší jen jíst šťavnaté kousky chutného masa.

Směsi bílkovin konopných semen

Konopný protein je proteinový produkt pocházející z konopných semen. Pro informaci:

  • Konopí s vysokým obsahem tetrahydrokanabinolu bylo na trhu až do 30. let. V počátečních fázích boje proti drogám byla vyhlazena a její pěstování a prodej byly dlouho zakázány.
  • Konopí je nyní opět v prodeji, ale prodává se pouze jedna zvláštní odrůda, která obsahuje malé množství psychoaktivního kanabinoidu.

Proto konopný protein neovlivňuje nervový systém. Konopná semena samotná jsou vyvážena obsahem tří makroživin (bílkovin, tuků a sacharidů) a konopný protein je semenný prášek získaný po extrakci konopného oleje.Obsah bílkovin v tomto prášku dosahuje 70-90%, takže tento výrobek je vhodný pro sportovní výživu.

Je známo, že směs konopných bílkovin obsahuje velké množství argininu a tyrosinu, ale v něm není dostatek leucinu a lysinu; Vzhledem k nedostatečnému množství lysinu se proteinová směs z konopí nepovažuje za úplný zdroj proteinu.

Existuje mnoho požadavků na kvalitu a zdravotní účinky konopných bílkovin. Většina z nich je spojena s poměrně vysokým obsahem oleje (mastné kyseliny v bílkovinách konopných semen tvoří přibližně 10% denních kalorií). Konopné proteinové oleje jsou směsí omega-3 a omega-6 mastných kyselin. Omega-3 fragment je odvozen od kyseliny alfa linolenové (ALA), je identický s obsahem lněného semínka. Není mnoho výzkumů o mastných kyselinách konopí, ale zatím nebylo v této věci nalezeno nic zvláštního. Jediné, co stojí za to věnovat pozornost, je, že kyseliny ALA nejsou tak snadno absorbovány lidským tělem, protože kyselina eikosapentaenová (EPA) a kyselina dokosahexaenová (DHA) jsou obsaženy v rybím oleji.

Navzdory absenci tetrahydrokanabinolu obsahuje konopný protein jiné kanabinoidy, které nemají významné psychoaktivní vlastnosti (kanabidiol a kanabidisin B), ale není dostatek důkazů o tom, že tyto látky, i když v minimálním množství, neovlivňují zdraví.

Konopí je obecně přijatelným zdrojem bílkovin, i když je jeho obsahemnižší než kasein v důsledku nedostatečného lysinu a leucinu. Je také třeba mít na paměti, že existuje možnost, že kanabinoidy ve složení mají vliv na zdraví, přičemž možné důsledky ještě nebyly plně prozkoumány. To také neříká, že použití bílkovin odvozených z konopí nese některé výhody oproti jiným zdrojům.

Takový protein je však bohatý na dietní vlákna, což může být při výběru této proteinové směsi poměrně významným faktorem.

V každém případě chceme říci, že úzkost z rychlosti trávení nebo jakýchkoliv speciálních vlastností různých proteinových prášků je již druhotnými parametry, s nimiž se lze zabývat donekonečna. Proteinové prášky jsou navrženy tak, aby snadno a rychle doplňovaly denní příjem bílkovin a všechny směsi bílkovin plně vyhovují tomuto požadavku (i když bychom nedoporučovali použití směsi na bázi hovězího masa).

Každý z nich má vlastní

Kdykoliv je to možné, je lepší dostat co nejvíce bílkovin z běžné potravy a pak kompenzovat zbývající nedostatek směsmi bílkovin. Možná, že vaše volba bude ve prospěch pohodlí a chuti (syrovátkové bílkoviny), nebo budete mít zájem něco vařit z proteinových směsí, pak si vyberete kasein. Nebo možná vaším hlavním kritériem výběru je vaše alergie, a pak si vyberete proteinovou směs z hrachu a rýže nebo z vajec. V případě, že je důležitá nízká cena, je to nejlepšíRoztok je sójový. Obecně není volba optimální směsi proteinů obtížná a závisí především na vašich preferencích.

V poslední době se lidé, kteří vykonávají cvičení, stále více ptají: který protein je lepší? Jaký protein zvolit pro určité účely? První otázka nemůže být zodpovězena pojmenováním jednoho typu proteinu, protože pro různé účely bude nejúčinnější určitý typ.

Hubnutí

Pro ty, kteří mají nadváhu a chtějí získat výraznější a štíhlou postavu, musí nejprve do své stravy zahrnout kaseinový protein. Sportovní doplňky založené na tomto proteinu mohou snížit chuť k jídlu a tím způsobit, že jeho tělo spotřebuje méně potravy.

Kaseinový protein, když vstupuje do těla, koaguluje v určitém kusu, který po dobu nejméně 8 hodin dodá pocit sytosti, ale zároveň díky proteinu bude udržovat svaly a paralelně přispívá ke ztrátě nežádoucí hmotnosti.

Také pro osoby s nežádoucí hmotností by bylo velmi vhodné přidávat izolát syrovátkového proteinu. Je schopen strávit co nejrychleji a téměř okamžitě dodává tělu všechny potřebné aminokyseliny, které přispívají ke zničení tukových buněk a nahrazují je kvalitními pevnými svaly.

Pro zvýšení tělesné hmotnosti

Pro ty sportovce, kteří se denně snaží získat svou vlastní váhu, ideální zbraň a pomocníkkoncentrát syrovátkového proteinu, stejně jako vícesložkové proteiny, nebude snadné.

Syrovátkový koncentrát může být lidským tělem absorbován během 1,5 až 2 hodin. To umožňuje sportovci jíst jídlo tak často, jak je to možné, což je známo, že je životně důležité, pokud mluvíme o maximálním přírůstku svalové hmoty.

Vícesložkové bílkoviny se často skládají z následujících druhů bílkovin: kasein, koncentrát syrovátkového proteinu, izolát syrovátkového proteinu a mléčný protein. Pro štíhlé lidi, když budují svalovou hmotu, nejsou vícesložkové proteiny tak důležité po celý den jako v noci.

Vlastnosti vícesložkových proteinů spočívají v tom, že typy bílkovin, které tvoří jejich složení, mají různou rychlost stravitelnosti. To znamená, že odebráním části vícesložkového proteinu se v určitém časovém období uvolní každý typ proteinu, takové proteiny, jako je čistý kasein, se zcela stráví během 8-12 hodin. Po celou dobu budou svaly dodávány proteiny nezbytné pro budování kvalitních svalů.

Udržení svalové hmoty

A konečně, doporučení týkající se užívání proteinových doplňků dosáhla velkých a již krásně složených atletů, majitelů požadované atletické formy. Takoví atleti se často obávají, jak neztrácet na váze, která byla v průběhu let získána, a pokud možno zvýšit ji ještě více. Pro popsané potřeby lidí daného typu lze určitě nazvat nejlepšími bílkovinamikoncentrátu syrovátky a kaseinu.

Kasein lze nejlépe užívat pouze před spaním, aby svaly nezůstaly dlouho bez bílkovin a užívaly 3-4 porce koncentrátu syrovátkového proteinu na jeden den. Takový jednoduchý způsob použití těchto přísad povede k požadovaným výsledkům a umožní vám dosáhnout vašeho cíle.

Jedna porce jakéhokoliv typu proteinu by neměla být menší než 30 gramů. a nepřekračují hranici 50 gramů.

Jaký je nejlepší protein?

Nejlepší koncentráty syrovátkového proteinu jsou:

Elite Whey od Dymatize

Ultra Whey Pro od univerzální výživy

100% syrovátkové zlato Standart od optimální výživy

Mezi izoláty séra patří:

Iso 100 z Dymatize

Platinum Hydrowhey podle optimální výživy

Nejlepší vícesložkové proteiny jsou rozpoznány jako: \ t

Syntha-6 od BSN

Elite XT od Dymatize

Jaký typ bílkovin je lepší zvolit?​​

V současné době jsou regály obchodů napěchovány širokou škálou proteinových směsí, ale jak zjistit, který z nich je pro vás nejlepší? Naše hodnocení vám pomůže tento problém pochopit. Níže uvádíme výhody a nevýhody hlavních typů proteinových směsí a jak a pro co mohou být použity ve vaší stravě. Obsah článku Sérum Protein Kazeín Soy Protein: Rýže a ...

Ohodnotit tento článek
0

Hodnocení čtenářů: 3,55 ( 1hlasů)
0