Jód bohaté potraviny

Každé makro a mikro prvek je důležité pro lidské zdraví, zejména pokud jde o lidi, kteří se aktivně podílejí na sportu. Fyzická aktivita zahrnuje urychlený metabolismus a rychlou spotřebu všech sloučenin, které krmí tělo. Žádný jiný prvek kromě jódu však nedokázal přilákat pozornost Světové zdravotnické organizace, jejíž výzkum ukazuje nedostatek jódu ve čtvrtině světové populace.

Stopový prvek jod je nezbytný stopový prvek nezbytný pro normální fungování štítné žlázy. Jód není syntetizován v těle, proto musí být veškeré jeho potřebné množství požiráno zvenčí. Po obdržení optimálního množství jódu je zabráněno rozvoji různých onemocnění štítné žlázy, včetně endemického strumu.

Vlastnosti absorpce jódu v těle

Jód nemůže být syntetizován v lidském těle, musí přijítZ venku: s jídlem, vodou, speciálními přípravky a přísadami. Pro dospělé je denní potřeba jódu okolo 150 mcg, pro sportovce je vhodné zvýšit dávku na 200 mcg.

Onemocnění spojené s nedostatkem jódu je zřídka registrováno mezi obyvateli „mořských“ zemí, protože jsou nasyceny základními potravinami z moře - rybami, řasami a mořskými plody. Rizikem nedostatku jódu jsou obyvatelé regionů Dálného severu a oblasti nacházející se ve středu kontinentů.

Jod je chemická skupina sloučenin nazývaných halogeny. Kromě něj tato skupina zahrnuje fluor, brom a chlor. Ten, na základě pravidel anorganické chemie, je schopen vytěsnit jód z libovolných sloučenin. Proto použití chlorované vody, nadbytek látek obsahujících fluorid pro zpevnění zubní skloviny a příjem přípravků obsahujících brom výrazně snižuje množství jódu v těle.

Odborníci uvádějí, žezvláštní látky obsažené v květáku, červeném zelí, tuřínu, ředkvičce, hořčici, sóji a kozlíku blokují příjem jódu tělem . Proto nemohou být konzumovány s produkty obsahujícími jod.

Prvky, jako je mangan, kobalt, selen, měď , urychlují absorpci jódu, takže se musíte starat o jejich vstup do těla spolu s jódem spolu s jídlem nebo potravinářskými přídatnými látkami.

Nedostatek bílkovin v těle inhibuje syntézu hormonů štítné žlázy, takže strava musí nutně zahrnovat dostatečné množstvízdroje kompletního proteinu.

Výrobky, které obsahují jod

Aby jód mohl vstoupit do těla, doporučuje se nasytit stravu potravinami, které jsou pro pobřežní obyvatele prioritní: řasy, mořské ryby a mořské plody. Části hnědé řasy (fucus nebo kelp) jsou dostačující k získání denní dávky jodu. Hodně jodu v tresčích játrech a rybím oleji. Až 200 mikrogramů obsahuje 100 g mořských ryb nebo mořských ryb. Jablka a jejich semena, feijoa, tomel, brambory, špenát, šťovík, sýry a mléčné výrobky jsou navíc bohaté na jód.

Mnozí řeší problém nedostatku jódu použitím jodizované soli nebo zvláštního ochucovadla bez soli, které obsahuje hnědé mořské řasy. Obvykle dost třetí části lžičky těchto koření k naplnění denní potřeby jódu. Výběr těchto koření dnes je obrovský, můžete si vybrat preferovaný soubor koření a koření pro vaření masa, ryb, zeleniny.

Tabulka výrobků obsahujících jód na 100 gramů

\ t \ t

Výrobky (surové)

Obsah jodu, mcg na 100 g výrobku

Mořská ryba

Jaterní játra350
Haddock 240
Losos, platýs 200
Mořský vlk 145
Codec 130
Sleď obecný90
Růžový losos, keta 50

Mořské plody

Krevety 190
Ústřice 60

Maso

Vepřové maso 17
Hovězí maso 12

Mléčné výrobky

Mléko 15–20
Sýry 11
Máslo 10

Ovoce

Jablka se semeny 70
Feijoa 70
Tomel 30

Zelenina, zelenina:

Špenát 20
Řepa 7
Brambory 7
Mrkev 5
Sorrel 3
Rybí olej 700
Sea Kale 150-200
Kuřecí žloutek 12-25

Jód se při vysokých teplotách vyprchává, proto se doporučuje, aby se jídlo nepečelo, ale aby se vařilo nebo vařilo, a přidejte koření na již připravené jídlo těsně před použitím. V těchto případech jódu v produktech však zůstává ne více než polovina hodnoty uvedené v tabulce, avšak toto množství je téměř úplně absorbováno.

Komplexy vitamín-minerální látky a potravinové doplňky obsahující jód

Jeden z nejjednoduššíchzpůsoby, jak zvýšit příjem jódu, je použití speciálních doplňků. Fucus a řasa v kapslích obsahujících asi 50 μg jodu v jedné tobolce jsou tak populární. Pro prevenci nedostatku jódu často předepisujte takové léky, jako je jodomarin, antistrum, jodid, jodid draselný.

V komplexech vitaminů a minerálů, které jsou mezi sportovci oblíbené, je obsah jódu následující:

  • Jodomarin (jodomarin) - příprava jodu. Používá se k prevenci a léčbě onemocnění štítné žlázy.
  • Vysoce minerální komplex od německého výrobce Weider obsahuje 150 µg jódu.
  • Stejný mikroprvek v komplexech Opti-Men z Optimum Nutrition a ActiveSport od výrobce MHP.
  • Ruský komplex Artromax splňuje každodenní potřebu jodu.
  • Doplněk stravy CigaPan (CigaPan) získává mezi sportovci stále větší popularitu, protože obsahuje většinu mikroprvků, včetně jódu, které jsou nezbytné zejména pro aktivní fyzickou aktivitu ve výši jejich denní potřeby.
  • 200 μg jódu v kapsli komplexu OrangeTriad.

Rozhodnutí o použití dalších přípravků obsahujících jód by mělo být přijato ve spolupráci s příslušným odborníkem, přičemž volba bude založena na dietě sportovce a na místě bydliště. Měli byste také pečlivě vybrat dávkování stopového prvku. Nezapomeňte věnovat pozornost přítomnosti a obsahu jódu v komplexech vitaminů a minerálů, které jsou přijímány ke zvýšení příjmu jiných minerálů nebo vitaminů. Přebytek jódu vede k ostrémuúbytek hmotnosti, narušení normální aktivity a vitální aktivita organismu. Pozor na své zdraví!

Výrobky bohaté na jód

Každé makro a mikroprvky jsou důležité pro lidské zdraví, zejména pokud jde o lidi, kteří se aktivně podílejí na sportu. Fyzická aktivita zahrnuje urychlený metabolismus a rychlou spotřebu všech sloučenin, které krmí tělo. Žádný jiný prvek kromě jódu však nedokázal přilákat pozornost Světové zdravotnické organizace, jejíž výzkum ukazuje nedostatek jódu ve čtvrté části ...

Ohodnotit tento článek
\ t
0

Hodnocení čtenářů: 3.67 ( 49hlasů
0