Kolik omega-3 tělo potřebuje?

Omega-3 polynenasycené mastné kyseliny jsou na seznamu nezbytných, protože nejsou v těle produkovány nezávisle.

Optimální životaschopnost těla závisí na pravidelném příjmu Omega-3 s jídlem.

Jídlo je opět jediným způsobem, jak vyrovnat rovnováhu těchto látek v těle. Mastné ryby mohou být přičítány nejbohatšímu zdroji těchto kyselin z různých potravin.

Malí příznivci mastných ryb, kteří musí být konzumováni nejméně dvakrát týdně, aby zajistili potřebnou úroveň omega-3 v těle, se však mohou uchýlit ke zvláštním doplňkům výživy.

Omega-3 tuky zahrnují dvě základní kyseliny pro zdraví: EPA (kyselina eikosapentaenová - EPA) a DHA (kyselina dokosahexaenová - DHA).

Proč celý humbuk kolem Omega-3?

Jaké jsou omega-3 mastné kyseliny, o kterých o nich teď mluví všichni? Ukazuje se, že pro ně je užitečné brát jezdraví srdce, zabraňuje vzniku a progresi kardiovaskulárních onemocnění a problémů s trávicím traktem.

PUFA jsou také schopny eliminovat bolest v kloubech, zlepšit vidění a normalizovat metabolismus.

Je nezbytné použít Omega-3 pro osoby, které patří alespoň do jedné z následujících kategorií:

  • sportovci a kulturisté - urychlení procesu obnovy po intenzivním tréninku;
  • těhotné ženy - zvýšená imunita;
  • děti - optimální růst a vývoj těla;
  • osoby trpící nedostatkem vitaminu E;
  • kteří chtějí snížit riziko poškození srdce a cév, poruch trávení a metabolismu.
Pokud se však rozhodnete zaměřit na doplňky Omega-3, měli byste se seznámit s možnými negativními faktory a vědět, co jsou tyto kyseliny škodlivé, zejména při předávkování.

Před použitím těchto léků si pozorně přečtěte návod.

Zdravotní přínosy omega-3 mastných kyselin

\ t

Odborníci na výživu doporučují, aby ti, kteří jsou léčeni na kardiovaskulární poruchy nebo artritidu, pravidelně sledovali rovnováhu omega-3.

Nenasycené mastné kyseliny hrají významnou úlohu při zlepšování stavu krevních cév, snižování škodlivého cholesterolu, udržování zdravých kloubů a kostí a také příznivě ovlivňují pokožku a plíce.

Nejvýznamnějšími zásluhami, pro které je užitečné užívat Omega-3, je však prevencerakoviny prsu, prostaty a střev.

Proto by neměli být mastné kyseliny zanedbávány těmi, kteří si na srdce nikdy nestěžovali.

Jaký je obsah Omega-3

Rada: Chcete-li zůstat zdraví, nemusíte se zaměřovat na přípravky obsahující omega-3 nebo rybí olej. Lžíce lněného semínka obsahuje denní množství mastných kyselin.

Je možné doplnit zásoby Omega-3 přirozeným způsobem, opírající se o potraviny bohaté na ně: olejovité ryby, luštěniny a některé druhy zeleniny.

Mnozí odborníci na výživu souhlasí s tím, že dva až tři porce mastných ryb týdně postačují k udržení zdraví.

Jaká je optimální dávka?

Nyní pochopíme, jak správně užívat Omega-3, v různých zemích je maximální denní dávka výrazně odlišná. Pokud používáte tobolky s mastnými kyselinami, doporučuje se jim užívat 30 minut po jídle a vypít dostatek vody.

Dospělý, pro udržení zdraví mužů a žen, stačí jedna kapsle denně.

Děti by měly užívat speciální dětské doplňky Omega-3.

Pečlivě prostudujte pokyny, abyste určili požadovaný počet tobolek nebo žvýkacích bonbónů pro děti různého věku.

Známky předávkování

Vždy dodržujte dávkování uvedené v návodu k použití pro doplňky Omega-3.

V opačném případě se mohou objevit příznaky předávkování, které se projevují:

  • zvracení;
  • akutní záchvaty pankreatitidy;
  • nevolnost;
  • bolest břicha;
  • průjem.

Pokud se u Vás vyskytne některý z výše uvedených příznaků, okamžitě ukončete užívání doplňků a léčbu.

Nežádoucí účinky při pití zahrnují :

  • katarze;
  • řasy doprovázené rybí chutí;
  • výskyt rybí chuti v ústech v průběhu používání přísad;
  • alergické reakce, i když se zdají být poměrně vzácné.

Kontraindikace

Rada: Při užívání doplňků Omega-3 musíte přestat užívat jiné léky, pokud obsahují vitamín E.

Přípravky, v nichž jsou obsaženy polynenasycené mastné kyseliny, mají kontraindikace pro osoby trpící:

  • exacerbace cholecystitidy nebo pankreatitidy;
  • onemocnění žlučových kamenů;
  • přecitlivělost na látky v kompozici;
  • patologické stavy.

Omega-3 mastné kyseliny doplňky budou bezpečné pro zdraví, za podmínek skladování.

Takovým lékům je přiřazena doba použitelnosti nejvýše 3 roky. Měly by však být na chladném a suchém místě.

Omega-3 a těhotenství

Podle mnoha vědeckých studií je použití omega-3 nenasycených mastných kyselin, zejména DHA, nezbytné před, během a po těhotenství.

obvyklý způsob dávkovánízahrnuje přidání dalších 200 g DHA k normální doporučené dávce pro dospělé během těhotenství a kojení.

Vztah mezi omega-6 a omega-3

Průměrný obyvatel západní polokoule spotřebuje Omega-6 desetkrát více než Omega-3.

Viditelná výhoda Omega-6 mastných kyselin ve stravě je způsobena nadbytkem rafinovaných rostlinných olejů, často přidávaných do zpracovaných potravin.

Poměr omega-6 a omega-3 v rozmezí 2: 1 je považován za ideální.

Nedostatek Omega-3 se zvyšuje s nárůstem množství Omega-6, protože stejné enzymy se podílejí na jejich metabolismu.

Zvýšený příjem omega-6 vyžaduje akumulaci většího množství omega-3 v těle.

Rozdíl od rybího oleje

Hlavní rozdíl mezi rybím olejem a omega-3 polynenasycenými kyselinami spočívá v tom, že obsahuje také vitaminy A, D a také EPA a DHA. To je skvělá volba pro omega tři, protože tato forma je dobře vstřebává, na rozdíl od rostlinných zdrojů.

Jaká dávka omega-3 je považována za překročenou

Podle Úřadu pro potraviny a léčiva Spojených států amerických, pokud používáte omega-3 ne více než 2000 mg denně, neočekávají se žádné nepříjemné následky.

Evropský úřad pro bezpečnost potravin však uvedl, že pro zdraví je bezpečné konzumovat denně a 5000 mg nenasycených mastných kyselinkyseliny ve formě potravinářských přídatných látek.

Taková omezení nejsou zavedena bezdůvodně.

Četné experimenty potvrzují, že přípravky Omega-3 vedou u některých lidí k ředění krve a krvácení.

Je to proto, že se doporučuje přestat používat Omega-3 pár týdnů před operací.

Také přítomnost omega-3 v potravinách znamená přítomnost působivých dávek vitaminu A (zejména v oleji z tresčích jater). Vysoká toxicita tohoto vitaminu, pokud je hojná, odůvodňuje omezení přípustných norem omega-3.

Také dnes nelze tvrdit, že 5 000 mg porcí omega-3 přinese tělu další výhody. Vyšší dávky jsou proto považovány za zbytečné.

Navzdory deklarované zdravotní nezávadnosti omega-3 dávek v rozmezí 3000–5000 mg denně, je nepravděpodobné, že by byla suplementace nad normální.