Svaly, jejich struktura a vlastnosti

Svaly jsou orgány pohybu a síly. Svalová tkáň je tvořena vysoce protáhlými buňkami (vlákny) až 10 cm dlouhými, přičemž každý sval je svazek svalových vláken, v němž je každá buňka obklopena pojivovou tkání, kde procházejí lymfatické a krevní cévy a nervová vlákna. Zvláštností svalových vláken je, že obsahují až tisíc nebo více myofibril (dlouhá vlákna proteinové povahy). V každé myofibrilli je asi 2 000 paralelních molekul dvou proteinů (aktin a myosin).

Actin a myosin zajišťují kontrakci kosterního svalstva pohybem vůči sobě. Myosin má schopnost štěpit ATP uvolňováním energie, což zajišťuje svalovou kontrakci. V uvolněném svalu, aktin a myosin neinteragují. Svalová kontrakce je konvergence molekul aktinu a myosinu v reakci na nervový impuls.

Existuje mnoho systémů pro vývoj energie. Dynamická práce s malými váhami zlepšuje krevní oběh, zlepšuje metabolické procesy, zvyšuje hmotnost protoplazmy ve svalech, zvyšuje objem. S izometrickými cvičeními, když člověk působí na stacionární objekty s maximální silou, vznikají nové myofibrily, síla se zvyšuje.

Hypertrofie je reakce adaptace svalových buněk na cvičení. V procesu adaptace jsou svalová vlákna přeuspořádána, zvyšuje se počet myofibril, zvyšuje se průměr svalových vláken a svalů jako celku, síť krve a lymfatických buněkcév, což zvyšuje úlevu a svalovou hmotu.

Video, které vyvrací teorii svalového růstu v důsledku zranění při tréninku

Úloha proteinů ve výživě a růstu svalů

\ t

Proteinové makromolekuly jsou vytvořeny z aminokyselin spojených dohromady peptidovými vazbami. V gastrointestinálním traktu se tyto vazby rozpadají působením trávicích enzymů. Uvolněné aminokyseliny jsou absorbovány do krevního oběhu a dodávány na místo sestavení proteinu nebo jsou zahrnuty v jiných metabolických procesech. Proteiny (proteiny), které vstupují do těla potravou, působí jako dodavatel aminokyselin. Aminokyseliny hrají roli stavebního materiálu v biosyntéze proteinů, slouží jako prekurzory fyziologicky aktivních molekul, například hormonů, a jsou také používány k výrobě energie během oxidace uhlovodíkové kostry. K vybudování plnohodnotného svalu a jiných tkání je nutné přijímat všechny aminokyseliny s jídlem.

Podle hodnoty v potravě rozlišitelné a nenahraditelné aminokyseliny. Vyměnitelné aminokyseliny mohou být syntetizovány v metabolických procesech z prekurzorů. Esenciální kyseliny mohou být přijímány pouze zvenčí s jídlem.

Potravinářské bílkoviny obsahující všechny aminokyseliny, včetně nezbytných, jsou úplné. Jedná se o proteinové produkty živočišného původu (maso, mléko, vejce). Rostlinné proteiny nejsou úplné, protože neobsahují esenciální aminokyseliny. Proto je nutné ve stravě kombinovat proteinové produkty různého původu.

Se zvýšenou svalovou zátěží se zvyšuje potřeba esenciálních aminokyselin BCAA (leucin, isoleucin, valin), které jsou nezbytné pro budování a zásobování svalů svalstvem i glutaminu.

Stravitelnost proteinových produktů závisí na struktuře proteinů a metodách přípravy. Snadno stravitelné proteiny mléka a vajec. Tyto proteiny mají přirozenou kulovitou strukturu, tj. Jsou ve formě spleti. Asimilace proteinů zlepšuje jejich denaturaci při teplotě ne vyšší než 70 ° C, při které se cívky rozvíjí, ale přirozené vazby v molekulách nejsou narušeny, stejně jako porážka a mletí. Dlouhodobé tepelné zpracování při vysokých teplotách (až 100 ° C) vede k úplné denaturaci, což snižuje stravitelnost.

Masné proteiny mají fibrilární strukturu, jsou protáhlé a paralelně položené, se silnými příčnými vazbami. Pro jejich asimilaci je nutné v průběhu denaturace rozdělit vazby, proto je třeba, aby masné proteiny byly tepelně ošetřeny. Aby se rostlinné proteiny staly jedlými, je nutné dlouhodobé tepelné zpracování.

Nejdůležitějšími zdroji bílkovin jsou vejce, drůbež, mléčné výrobky, libové hovězí maso, ryby, luštěniny, ořechy. Zvýšení jejich spotřeby však bude nevyhnutelně doprovázeno požitím nežádoucích souběžných látek (tuk, cholesterol a další).

Proteiny ve sportovní výživě

\ t

Nutné by měly být nutriční potřeby sportovců podílejících se na vzpírání, zápasech a kulturisticezotavení a zvýšení svalové hmoty, zvýšení odolnosti. Proteiny jsou potřebné k obnově a budování svalové tkáně a v menší míře k zajištění energie tělu. V tomto případě jde část energie, aby zajistila trávení samotného proteinu. Míra růstu svalové tkáně je však malá a v důsledku řady studií bylo prokázáno, že během silových sportů je denní potřeba bílkovin alespoň 1,6-1,8 g proteinu na 1 kg hmotnosti podle některých zdrojů až do 2 g.

Bílkoviny jsou přípravky z potravinářských surovin obsahujících vysoké koncentrace bílkovin. Použité suroviny jsou vejce, mléko, maso, sója. Obsah proteinů v proteinech se může značně lišit. V koncentrátech - od 30 do 80%, v izolátech - až 95-100%.

Protein ze syrovátky je nejoblíbenější a fyziologicky nejcennější, protože obsahuje rozvětvené aminokyseliny BCAA (26%). Syrovátkový protein je 1,3 krát více než hovězí maso v biologické hodnotě. Navíc obsahuje vápník, který se podílí na regulaci svalové kontrakce. Syrovátkový protein obsahuje arginin a lysin, stimulující produkci růstového hormonu (anabolický hormon), stejně jako glutamin, který podporuje buněčné dělení a zvyšuje imunitu. Vitamíny, kreatin a minerální soli se často přidávají k proteinům. Jedna dávka proteinu je 30 g, v závislosti na době příjmu (20-30 g po 1,5-2 hodiny před tréninkem, 30-40 g bezprostředně po tréninku).

Svaly, jejich struktura a vlastnosti

Svaly -orgány pohybu a síly. Svalová tkáň je tvořena vysoce protáhlými buňkami (vlákny) až 10 cm dlouhými, přičemž každý sval je svazek svalových vláken, v němž je každá buňka obklopena pojivovou tkání, kde procházejí lymfatické a krevní cévy a nervová vlákna. Zvláštnost svalových vláken spočívá v tom, že obsahují až tisíc ...

Ohodnotit tento článek
0

Hodnocení čtenářů: 4.9 ( 1hlasů)
0