Úloha vápníku v těle obyčejného člověka a sportovce

Vápník je nejdůležitějším makronutrientem pro tělo, a to není nic za to, že cílem mnoha moderních studií o vlivu minerálů na fungování lidského těla je to. Při provádění několika životně důležitých funkcí tělo rychle spotřebovává vápník, snadno se z něj odstraní močí a potem.

Význam vápníku pro tělo

Význam vápníku pro normální fungování lidského těla je obtížné přeceňovat. V našem těle je objem vápníku koncentrován v kostních tkáních a je zodpovědný za jejich sílu. Buňky kostí a chrupavek jsou neustále aktualizovány. Pro stavbu nových trvanlivých tkání vyžaduje velké množství vápníku, v případě nedostatku buněk rostou oslabené, s křehkými jádry a membránami.

Mírně více než 1% denní dávky vápníku je v krvi a plní tyto funkce:

  • reguluje normální srážení krve;
  • katalyzuje tvorbu mnoha enzymů a hormonů, včetně těch, které jsou zodpovědné za syntézu bílkovin v těle;
  • zajišťuje přenos nervových impulzů;
  • je zodpovědný za svalovou kontrakci;
  • s hořčíkemzajišťuje harmonickou práci srdce a cév.

Význam vápníku pro sportovce

Lidé, kteří hrají sport, musí věnovat zvýšenou pozornost nasycení své stravy potravinami a doplňky obsahujícími vápník. Pro ně je obzvláště důležitá rovnováha tohoto mikroprvku, protože:

  • Odpovědnost za zdraví kostí snižuje riziko zranění. Při nedostatku vápníku jsou primárně postiženy páteře, zápěstí a kosti dolních končetin.
  • Vylučuje se z těla při nadměrném pocení.
  • Je spotřebováván rychleji za jakéhokoli emocionálního stresu, včetně tréninkového stresu a během soutěží.
  • Požadováno k zajištění řádného fungování srdce, cév a svalů.

Vápník v kulturistice

Kulturisté potřebují především vápník, protože kromě všech důležitých funkcí pro sportovce tohoto minerálu poskytuje:

  • budování svalů;
  • rovnováha s fosforem, který je obvykle nasycen proteinovou potravou, což je pro kulturistu prioritou, zejména během období sušení.

Nejlepší doba příjmu vápníku

Minerály jsou aktivně konzumovány tělem v noci, proto se doporučuje, aby se většina většiny prvků, včetně vápníku, doplnila večer.

Vápník je lépe absorbován střevy a rychleji absorbován z malých porcí potravin nebo minerálních doplňků. Proto se doporučuje rozdělit denní dávku vápníku do několika dávek a použít je večer.

Míra spotřebyvápník

Odborníci doporučují denní příjem vápníku v těle dospělého v množství přibližně 800 mg. U těhotných žen by mělo být dávkování zvýšeno na 1000 mg pro osoby, které vedou aktivní životní styl a /nebo jsou vystaveny stálému emocionálnímu stresu - až do 1200 mg. Dávkování vápníku pro sportovce, zejména kulturisty, se pohybuje od 1500 do 2000 mg.

Nebezpečí nedostatku vápníku

Nejzávažnějším rizikem nedostatku vápníku je řídnutí kosti (osteoporóza). To se děje ze dvou důvodů:

  • Kosti postrádají minerál pro stavbu nových buněk.
  • Vápník se rychle spotřebovává z krve, tělo posílá nový minerál, především do krve, aby reguloval procesy, za které je zodpovědný. V případě nedostatku vápníku z vnějšku ho tělo „vezme“ z kostí.

Navíc nedostatek vápníku může vést k:

  • zhoršení stavu zubů, nehtových destiček, vlasů;
  • svalové křeče;
  • arytmie;
  • hypertenze;
  • porucha srážení krve;
  • únava;
  • snížená koncentrace;
  • poškození paměti;
  • podrážděnost.

Nadměrný obsah vápníku

Nadměrný vápník v lidském těle vede k jiným stejně nepříjemným následkům, než je nedostatek:

  • Krev se začíná srážet uvnitř cév, stává se silnou, což vede ke zhoršení srdce, tvorbě krevních sraženin, riziku srdečního infarktu.
  • Kostní tkáně nasycené vápníkem z příliš tvrdých křehkých, snadno se rozpadají.
  • Nadbytek vápníku sotva opouští tělo, hromadí se v něm ve formě ložisek soli pod kůží, v ledvinách a cévách.
  • Je narušeno normální fungování ledvin a gastrointestinálního traktu.

Vápník v potravinách

Tělo těžko tráví vápník. Doporučuje se používat potraviny, které kromě vápníku obsahují laktózu (mléčný cukr) - napomáhají vstřebávání vápníku. Kromě toho by tělo mělo být dostatek vitamínu D. Proto je běžným způsobem doplňování vápníku jíst mléko a mléčné výrobky - obsahují všechny tři složky. Ořechy bohaté na vápník (zejména mák a sezam), kopřivy, zelené, řasy, sardinky, losos, celozrnný moukový chléb.

Další podrobnosti viz: Potraviny obsahující vápník.

Některé potraviny jsou speciálně obohacené o vápník - je žádoucí je zahrnout do denní stravy.

V případě nedostatku vápníku, který přichází s jídlem a neschopnosti významně změnit stravu, odborníci doporučují užívat vitamínové minerální komplexy. Výběr vhodného doplňku dává přednost tomu, který obsahuje citrát vápenatý - z této formy je minerál snadno vstřebán do těla.

Obsah vápníku lze snadno stanovit laboratorními krevními testy. Kvantitativní ukazatel pomůže specialistovi upravit vaši stravu,správně přiřadit dietní doplňky a poskytnout tělu dostatečnou denní dávku minerálu. Pozor na své zdraví!

Úloha vápníku v těle běžné osoby a sportovce

Vápník je nejdůležitějším makroprvkem pro organismus a není ničím, že cílem mnoha moderních studií o vlivu minerálů na fungování lidského těla je. Při provádění několika životně důležitých funkcí tělo rychle spotřebovává vápník, snadno se z něj odstraní močí a potem. Obsah výrobkuKalcium je důležité pro těloCelcium je důležité pro sportovceCalcium v ​​kulturisticeNejvětší příjem vápníkuPříjem vápníku Nebezpečí nedostatku ...

Ohodnotit tento článek
0

Hodnocení čtenářů: 3.5 ( 3hlasů
0