Vše, co potřebujete vědět o glutaminu je to, co to je a proč si ho vzít.

Glutamin je jedním z nejoblíbenějších doplňků stravy pro cvičení lidí, ale jak to funguje a jaký má účinek na tělo? V tomto článku naleznete odpovědi na tyto a další otázky.

Klíčové body

  1. Glutamin je nejhojnější aminokyselina v lidském těle, která se nachází ve velkém množství v játrech, střevech a svalech. Je dokonce používán jako zdroj paliva pro napájení některých článků.
  2. Nemá smysl používat tuto aminokyselinu při získávání svalové hmoty.
  3. Je to bezpečná, levná a dokonce i chutná aminokyselina, s níž můžete experimentovat s trávením, ale nepomůže to zvýšit vaši sílu.

Čas od času podniky investují příliš mnoho do vývoje tohoto doplňku stravy. Existují vědecká data, která zní neuvěřitelně a výsledkem je celá řada potravinářských přídatných látek. Ale desetiletí nebo dva průchody a nové objevy vědců ukazují, že glutamin není tak účinný, jak se zdálo. Reputace tohoto typu sportovní výživy byla zasažena asi před deseti lety, kdy byla prokázána její absolutní neefektivita. Co říkají nedávné studie? Glutamin byl rehabilitován, nebo je to stále k ničemu?

Pojďme si to rovnat.

Co je glutamin?

Glutamin je jednou z nejčastějších a nejdůležitějších aminokyselin v lidském těle s velmi rozdílnými funkcemi. Kromě toho, že se ve svalové tkáni nachází ve velkém množství, je aktivně využíván také jako zdroj energie. Některé buňky imunitního systému, stejně jako střeva, mohou používat glutamin pro výživu.

Žádná jednotlivá aminokyselina nemůže nahradit cukr, ale glutamin může. Kromě toho se používá k výrobě kyseliny gama-aminomáselné (GABA) a kyseliny glutamové, které jako nejdůležitější neurotransmitery hrají důležitou roli v práci našeho mozku. A vzhledem ke zvýšení oxidu uhličitého ovlivňuje glutamin také kyselost krve.

Glutamin je tedy aminokyselina s širokým rozsahem použití v našem těle, může být velmi užitečným doplňkem stravy pro podporu zdraví.

Proč potřebujeme doplňky s glutaminem?

Za prvé, tyto doplňky mají za cíl ovlivnit svalovou tkáň (a jejich svalovinu)funkčnosti), jakož i na různých částech trávicího systému. Tyto tři orgány jsou nejen repozitáři, ale také místa, kde je glutamin přímo používán a využíván. To dává smysl - proč nechat zpracovatelský závod zdroje přímo vedle tohoto zdroje. Nezapomeňte na imunitní systém. Peyerovy náplasti, které jsou umístěny ve střevě podél trávicího traktu, jsou místy hromadění glutaminu a částečně určují vazbu mezi zdravým trávením a imunitou.

Obecně se glutamin používá běžněji pro tyto účely:

  1. Podpora zdraví střev a zmírnění příznaků některých chorob (například Crohnova choroba)
  2. Podpora růstu svalů
  3. Zvýšení fyzické odolnosti

Další vzácnější důvody použití:

  1. Kontrola příjmu sacharidů
  2. Podpora při snižování hmotnosti a urychlení metabolismu
  3. Snížení úzkosti a pomoc s depresí.
  4. Používá se jako antioxidant
Používání glutaminu je tedy nejvhodnější pro udržení zdraví trávicího systému a pro posílení svalů, ve kterých je obsaženo ve velkém množství.

Podívejme se blíže na všechny výše uvedené skutečnosti a zjistíme, jaké platné důvody pro doplnění glutaminu existují a které důvody jsou jen pověsti a spekulace.

Jaké jsou příznivé vlastnosti glutaminu?

Výhody zPříjem glutaminu zdravým člověkem je poměrně omezený, ale některé položky se mohou výrazně lišit, pokud máme nějaký druh onemocnění nebo například následky zranění v některém z orgánů.

Zlepšuje zdraví střev

Přínosy glutaminu pro zažívací systém jsou velmi jednoduché. Akumuluje se ve střevech, které tyto rezervy využívají k regeneraci svých buněk. Pokud je množství glutaminu sníženo - střevo snižuje schopnost zotavení. Za normálních podmínek se u zdravého zdravého člověka povrchové intestinální buňky doslova odlupují. Vzhledem k rozsahu, v jakém se tento proces vyskytuje, je jasné, jak důležitý je proces včasné regenerace oddělených buněk.

To je obzvláště důležité v případech, kdy je ve střevech nějaký druh zánětu - například Crohnova choroba, ulcerózní kolitida nebo střevo je poškozeno z jiných důvodů, například HIV, například když se mohou projevit i různé negativní příznaky i bez průjmu. .

Je třeba poznamenat, že glutamin stále není lékem. Podle studií klinický účinek použití glutaminu výhradně v dávce vyšší než 21 gramů denně u pacientů s Crohnovou chorobou nedal hmatatelné zlepšení zdravotního stavu. Existují i ​​jiné případy, kdy je střevo poškozeno negativním účinkem, jako je chemoterapie. V tomto případě glutamin významně zlepšil regeneraci trávicího systému, jako je tomu v případě usnadnění jinýchzánětlivé procesy v zažívacím traktu.

Glutamin bude užitečný pro ty, kteří mají nějakou formu gastrointestinálních poruch, může pomoci zmírnit nebo snížit průběh těchto procesů.

Zvyšuje fyzickou odolnost

Glutamin se na první pohled jeví jako neúčinný pro výcvik s vysokou intenzitou. Jeho působení je však podobné působení aminokyseliny, jako je například ornitin, který pomáhá očistit krev od metabolických produktů. V průběhu výzkumu bylo zjištěno, že glutamin přispěl ke snížení hladiny amoniaku v krvi, jehož koncentrace se významně zvýšila během jedné hodiny po aktivním tréninku, stejně jako antikatabolický účinek glutaminu na svaly. Největší účinek byl pozorován při použití ve více rozpustné formě alanylglutaminu. Při užívání v dávkách od 70 do 100 mg na kilogram tělesné hmotnosti bylo zjištěno, že dlouhodobá cvičení jsou snáze snášena (trvají déle než hodinu), což může pomoci zlepšit vytrvalost ve sportu, jako je například basketbal. To je menší přínos, ale je to.

Užívání glutaminu (např. Ornitinu) má malý vliv přímo na zlepšení vaší síly a výkonnosti. Skutečnost, že přispívá k rychlejšímu čištění krve z produktů rozpadu, vám však umožňuje více trénovat.

Kdo je zbytečná přísada?

Hlavní problém je odhalen, když říkáme, že se jedná o nejhojnější aminokyselinu v našem těle. Glutaminpřítomné ve velkém množství v našem těle a bez dalšího příjmu. Je třeba poznamenat, že se to netýká lidí s nějakou patologií, kvůli které tělo nedostává správné množství této aminokyseliny.

Glutamin a růst svalů

Nejběžnějším důvodem pro doplnění této aminokyseliny je, že se předpokládá, že glutamin urychluje růst svalů. Tato myšlenka vychází ze studií zkoumajících účinek glutaminu na míru zotavení pacientů s popáleninami třetího stupně a také na snížení svalové ztráty během této léčby. Je nutné zrušit, že důvodem pro další příjem byl více na principu - svaly se skládají z glutaminu, jedí ho co nejvíce. Pozitivní účinek byl zaznamenán u pacientů s popáleninami, u jiných typů poranění, příjem glutaminu by byl také oprávněný, pokud potřebujete pomoc při urychlení regenerace některých tělesných tkání. Hladina glutaminu v těle je přísně regulována, může se hromadit v játrech a zažívacím ústrojí, ve svalech a může být používána v nouzových případech, ale pokud vaše tělo přijme přebytek glutaminu, tělo nezačne budovat nové svalové struktury pro své skladování, přebytek bude odstraněn z těla. vylučovací systém. V některých druzích stravy, jako je například veganská, je užívání glutaminu zcela oprávněné kompenzovat nedostatek výživy.

Užívání doplňků nezvyšuje růst svalů u lidí, kteří jedívyvážený a nemá žádné problémy s metabolismem. Pokud máte zranění, glutamin pomůže rychleji obnovit poškozené tkáně.

Příjem v případě úzkosti a deprese

Souvislost mezi doplňováním glutaminu a neurologickými poruchami, jako je úzkost a deprese, je s největší pravděpodobností spojena s prací glutamátu. Glutamát se vyrábí v těle z glutaminu a je nejdůležitějším stimulujícím neurotransmiterem. Zajišťuje přenos nervových impulzů přes speciální receptory - NMDA-receptory. Nadměrná aktivita glutamátu může způsobit úzkost a depresi, včetně syndromu abstinenčního syndromu (kocovina).

Aby se umožnilo přítomnost antidepresivních vlastností glutaminu, je třeba nejprve předpokládat, že pokud se užívá navíc, okamžitě přechází z trávicího systému do mozku a nějak ovlivňuje hladinu glutamátu. Ale bohužel to tak není. Zdá se, že glutamát je tak důležitou složkou našeho nervového systému, že tělo chrání svou produkci před vnějšími faktory - včetně toho, kolik glutaminu vstupuje do těla potravou. Existují studie, které ukazují, že suplementace glutaminem neovlivňuje hladiny glutamátu.

Užívání glutaminu neovlivňuje hladinu glutamátu v mozku a v důsledku toho neovlivňuje průběh deprese nebo jiných stavů úzkosti.

Glutamin a snížení hmotnosti

Mnozí z vás v poslední době slyšeliabsurdní představu, že doplňkový glutamin může pomoci při hubnutí. V průběhu studií určených k určení účinku této aminokyseliny na úbytek hmotnosti se objevil jeden zajímavý fakt. U osob s nadváhou byly zjištěny změny ve střevní mikroflóře a konkrétně nahrazení jednoho typu bakterií - firmicuty jiným - bakteriitidou. Ale výsledky studie neřekly nic o účinku glutaminu na skutečný úbytek hmotnosti. Našel jsem pouze jednu studii, o které jsem se zmínil dříve v souvislosti se změnou složení těla - to byla studie, která byla provedena u pacientů s popáleninami třetího stupně. Konec konců, mluvení ve studii nebylo o hubnutí, ale o obnovení postižených oblastí těla.

Neexistují žádné studie, které by prokázaly vliv příjmu glutaminu na hubnutí zdravých lidí.

Antioxidant

Glutamin by mohl být považován za potenciální antioxidant v důsledku přítomnosti určitého peptidu v těle. Tento glutathion je antioxidační enzym, který se skládá z glutaminu spárovaného s cysteinem a glycinem a je jedním z nejsilnějších antioxidantů v lidském těle. Studie však ukázaly, že suplementace glutaminem neovlivňuje hladiny glutathionu u zdravých lidí. To opět neplatí pro některé klinické případy - zranění nebo některé formy svalové dystrofie. Faktem je, že produkce glutathionu v těle je mimo jiné omezena nedostatkem glutaminu,který v těle a tak v nadbytku, ale spíše nedostatek cysteinu.

Bylo pozorováno, že hladina glutathionu v těle je ovlivněna příjmem acetylcysteinu.

Glutamin nemá antioxidační vlastnosti a jeho doplnění neovlivňuje antioxidační obranu organismu.

Snížení chuti na sacharidy

Tato vlastnost glutaminu nemá žádný důkaz. Toto tvrzení pochází přinejmenším ve skutečnosti, že aminokyseliny mají slabě nasládlou chuť, přidávají je například do nápojů během nízkosacharidové stravy, což může usnadnit snášení takové stravy. Neexistují však žádné spolehlivé důkazy o tom, že příjem glutaminu usnadňuje odložení výživy a navíc jeho příjem vede k některým významným výsledkům ve snížení hmotnosti.

K dnešnímu dni neexistují žádné studie, které by prokázaly, že užívání glutaminu může snižovat chuť k jídlu po sacharidech.

Dávkování glutaminu

Je velmi obtížné vypočítat ideální dávku glutaminu, protože do značné míry závisí na složení vašeho těla, vaší stravě a dalších faktorech. Nicméně, výzkumníci dnes říkají číslo od 70 do 100 mg na kilogram tělesné hmotnosti. V průměru jsou tyto dávky následující:

  • Od 4,9 g. až 7 gramů pro osobu s hmotností 70 kg.
  • Od 6 gramů. až 8,5 gr. pro osobu s hmotností 85 kg
  • Od 7 gr. až 10 gramů. pro osobu s hmotností 100 kg

Maximální možná dávka glutaminu, která je podle výzkumu zaručena pro tělo - 21 g.den rozdělený do tří dávek po 7 gramech.

Jak rychle bude příjem glutaminu patrný?

Jelikož glutamin není rychle působící doplněk, jeho příjem vám neumožňuje okamžitě pociťovat náhlé změny. Jediná věc, kterou zažijete, je malá radost. Glutamin, podobně jako glycin, má mírně sladkou chuť. Pokud to vezmete, aby se zmírnil tok různých střevních poruch, výsledek se pravděpodobně projeví do týdne formou snížení otoku, plynu nebo bolesti.

Vedlejší účinky

Nebyly zjištěny žádné vedlejší účinky glutaminu. Studie překvapivě uvádějí, že obecně neexistují žádné negativní účinky užívání, které se někdy vyskytují při užívání jiných doplňků výživy - bolesti břicha, průjmu, nadýmání nebo něco podobného.

Shrnutí

Glutamin je dobrým doplňkem stravy. Pokud máte zažívací problémy, zkuste užívat glutamin alespoň jeden měsíc, abyste pochopili, jaký účinek to bude mít na vás osobně. Nedávejte příliš mnoho naděje. To je jen krok směrem ke zdraví zažívacího systému, od příjmu glutaminu nelze očekávat nic víc. Jeho účinek na fyzikální parametry, jako je vytrvalost nebo svalový růst, je velmi malý.