Výhody, zdroje a toxicita vitamínu A

Název "vitamin A" znamená spíše skupinu sloučenin než jednu strukturu. Všechny tyto různé formy vykonávají v těle funkci vitaminu A. Protože tyto látky jsou v podstatě podobné, byly první z mnoha izolovaných a identifikovaných vitamínů, skupina byla pojmenována "vitamin A" prvním písmenem abecedy.

Skutečnost, že vitamin A byl jedním z prvních studovaných, nebyla jen náhoda. Má v těle mnoho úkolů, díky čemuž je předmětem pozornosti lékařů a vědců, kteří si všimli jeho možného využití. Jak uvidíte níže, vitamin A je nezbytný pro správný růst a vývoj embrya, pro zdravé oči a kůži, silný imunitní systém a dokonce i pro prevenci anémie způsobené nedostatkem železa. Některé formy mají dokonce antioxidační vlastnosti v těle.

Vitamin A se nachází v různých potravinách, jak živočišných, tak rostlinných. Většina lidí s normální vyváženou stravou si to v dostatečném množství z potravy, ale některé nemoci nebo lékařské postupy mohou vás v nebezpečí nedostatku.

Pokud si myslíte, že vitamin A není ve vaší stravě dostačující, může být vhodné zvážit zahájení užívání vhodných doplňků výživy. Hlavní věcí je, abyste se před přijetím zvoleného doplňku se svým lékařem dohodli na jeho bezpečnosti a přínosu pro dosažení konkrétních cílů.

Co je vitamin A?

Neexistuje přesné datum objevení vitaminu A, ale jeho existence byla předpovězena na 200 let. Článek o historii vitamínu A, publikovaný v Annals of Nutrients and Metabolism, vysvětluje, že v roce 1816 fyziolog Francois Majandi zjistil, že příznaky u psů, kteří nemají pestrou stravu a podvyživené děti v Paříži, jsou podobné. V 1880s a pozdnější, různí vědci předpokládali, že mléko a žloutek obsahují zvláštní komponentu nezbytnou pro život. V letech 1918 až 1932 byla izolována a přesně identifikována forma vitaminu A. Od té doby se začaly hromadit znalosti o něm.

Jak se ukázalo, vitamin A se rozpouští v tuku, což vysvětlujeskutečnost, že se nachází v mléčném tuku, stejně jako žloutky, které obsahují tuk. Má mnoho druhů. V živočišných produktech existuje forma známá jako preformovaný vitamín A. V něm je připravena ke konzumaci tělem pro své typické funkce. Retinol, retinal a kyselina retinová jsou typy předem vytvořeného vitaminu A, známého jako retinoidy.

Rostlinné přípravky obsahují prekurzory vitaminu A, které vaše tělo může použít pro retinoidní aktivitu poté, co je převede. Tyto prekurzory jsou známé jako provitamin A a skupina se nazývá karotenoidy. Karotenoidy spadají do dvou kategorií: karoteny a xantofyly. Nejčastějšími karoteny jsou alfa karoten a beta karoten, zatímco xantofyly podle místa WH Foods zahrnují lykopen, lutein a zeaxanthin.

Retinální ekvivalenty aktivity (RAE)

Preformovaný vitamín A je v těle aktivnější než provitamin A. Abychom vám pomohli zjistit, kolik vitamínu A skutečně dosáhnete, vědci vyvinuli systém, který používá „ekvivalentní retinolovou aktivitu“ nebo RAE. Jak bylo vysvětleno v Linus Pauling Institute, jednotka předtvarovaného vitamínu A, jako je retinol, je 1 RAE. Pro srovnání, jednotka beta-karotenu získaná z potravin je pouze 0,5 RAE. To znamená, že když dostanete beta-karoten z potravy, vykonává pouze polovinu aktivity, kterou předformovalVitamin A. Pokud užíváte beta-karoten ve formě doplňků výživy, potřebujete 12 jednotek beta-karotenu, aby vitamin A začal fungovat v těle jako jedna jednotka retinoidu.

Při pohledu na složení uvedené na obalu výrobku skutečně vidíte množství vitaminu A uvedené v souhrnu s přihlédnutím ke každé formě, ať už jde o retinoid, karoten nebo xanthophyll.

Užitečné vlastnosti vitaminu A?

Vitamin A má v těle mnoho funkcí, od vývoje plodu až po vliv na proces stárnutí.

Podpora prenatálního vývoje

Pokud jste těhotná nebo plánujete mít dítě, pravděpodobně jste již provedli nějaký výzkum o tom, jaké živiny jsou potřebné k udržení zdravého těhotenství a plodu. Snad první věc, kterou vyhledávače nabízejí ve výsledcích, je kyselina listová, ale vitamín A je stejně důležitý pro správný vývoj.

Vitamin A je spojován s vývojem orgánů. Embryo to potřebuje, aby vytvořilo srdce, plíce, oči, uši a také ruce a nohy. Nedostatek vitamínu A u matky může vést k vrozeným vadám. Pokud si nejste jisti, zda máte dostatek vitamínu A, poraďte se se svým lékařem o dávce léku. V tomto případě je příliš mnoho méně nebezpečné než příliš málo.

Posílení imunitního systému

Mnoho funkcí vitamínu A souvisí s imunitním systémem. Vitamin A stimuluje určité imunitní buňky, což jim dává příležitost vykonávat svou prácipůsobící proti antigenům nebo potenciálně infekčním škodlivým činitelům. Vitamin A je zvláště užitečný pro udržování ochranných bariér těla, jako je kůže, výstelka dýchacích cest a trávicího traktu. Tyto bariéry zabraňují pronikání mikrobů.

Nejzávažnější účinky nedostatku vitaminu A jsou běžné v rozvojových zemích, kde děti infikované spalničkami často umírají v důsledku špatné výživy. A i když ve Spojených státech je jen velmi málo lidí náchylných k této chorobě nebo mají takové nutriční potíže, je stále nejlepší zajistit, že máte dostatek vitaminu A ve vaší stravě, abyste udrželi váš imunitní systém v nejlepší možné formě.

Udržení dobré vize

První funkcí vitamínu A, která přichází téměř na mysl každého, je jeho schopnost poskytnout vám dobré vidění. Klíčovým hráčem, pokud jde o oči, je forma preformovaného vitaminu A, známého jako retinol.

Když se světlo dostane do oka, je zaznamenáno fotoreceptorovými buňkami, známými jako pruty a kužely. Kaskáda událostí je vypuštěna to zahrnuje retinol, který je přeměněn na různé formy vitamínu A. Jako výsledek, pruty a kužely mohou posílat signály do mozku, se spoléhat na přijaté stimuly. Pak mozek tyto signály interpretuje a vytváří obraz.

Malý nedostatek vitaminu A může vést k noční slepotě nebo nyktalopii. Toto je nejčasnější znamení, které může znamenat nedostatek vitaminu ve vás.dieta Tento proces je reverzibilní. Nicméně, bez vhodné léčby, to může vést k zjizvení oční tkáně a následné slepotě, a to je už navždy. Ve vzácných případech ve Spojených státech je závažným nedostatkem vitaminu A hlavní příčina slepoty na světě, které lze předcházet.

Zlepšení zdraví kůže

V současné době je na trhu mnoho doplňků vitamínu A a pravděpodobně jste viděli spoustu reklamy, která říká, že zlepšují zdraví pokožky. Je snadné zjistit, odkud pocházejí, protože vitamin A má tolik vlastností, které pomáhají udržovat zdravou kůži. Institut Linus Pauling vysvětluje, že vitamin A může jak předcházet, tak léčit určité typy poškození kůže, zejména těch, které jsou spojeny s vystavením ultrafialovému záření ze slunce.

Když jste na slunci na dlouhou dobu, vaše kůže se může setkat s efektem "fotoagingu". Postupem času se mohou objevit příznaky, jako jsou velké nebo malé vrásky, krevní cévy na povrchu kůže, známé jako teleangiektázie, drsná kůže, výskyt pih a hyperpigmentace, tmavší ve srovnání s normální kůží. Tyto změny mohou být částečně způsobeny tím, jak ultrafialové záření oslabuje schopnost pokožky produkovat kolagen, což pokožce umožňuje zůstat mladou a pružnou.

Krém může být citlivý na vitamin A a může být účinným způsobem, jak jej dopravit do buněk z vnějšku.

Pokud trpíte akné, pravděpodobně už anostrávil nějaký čas hledáním efektivního řešení tohoto problému. A pak vám vitamín A může pomoci. Krémy snižují příznaky, pokud máte mírné nebo středně závažné akné, ale ve vážnějších případech je lepší vyhledat lékařský předpis.

Vitamin A má další potenciálně prospěšnou vlastnost kůže. Vzhledem k tomu, že se podílí na imunitní reakci a hojení ran, může její nedostatek významně ovlivnit rychlost těchto procesů. Užívání vitamínových tablet může tento efekt zvrátit.

Antioxidační vlastnosti

Oxidace nebo oxidace jsou určité chemické reakce, které mohou vést ke zničení tělesných buněk. Oxidace může nastat, když jsou v těle přítomny určité látky, například volné radikály. Vitamin A může působit jako antioxidant a předcházet těmto škodlivým reakcím. Retinol, například, může pomoci chránit oči před ním.

Úloha vitamínu A jako antioxidantu vysvětluje jeho souvislost se snížením rizika některých chorob. Lidé, kteří jedí více zeleniny a ovoce bohatého na vitamin A, mají menší pravděpodobnost vzniku věkem podmíněné makulární degenerace, srdečních onemocnění a šedého zákalu. To může nastat v důsledku antioxidační aktivity beta-karotenu v ovoci a zelenině.

Podpora zdraví červených krvinek

Vitamin A je nezbytný pro zdravou erytropoézu nebo tvorbu zdravých červených krvinek ve vašem těle. Na jedné straně umožňuje vitamin A růst kmenových buněkspecializovaných červených krvinek.

Na druhé straně to souvisí se způsobem, jakým vaše tělo používá železo, minerál v červených krvinkách, kterým je kyslík dodáván do všech buněk ve vašem těle. Vitamin A vám umožňuje užívat kyslík z jater a používat při výrobě červených krvinek. Podle článku v European Journal of Clinical Nutrition, také pomáhá předcházet deficitu železa, anémii nebo zmírňovat.

Jaké potraviny jsou bohaté na vitamin A?

Produkty živočišného i rostlinného původu mohou být bohaté na různé formy vitaminu A a jejich seznam je rozsáhlý. Živočišné produkty s předtvarovaným vitaminem A, kde je nejhojnější, zahrnují hovězí játra, olej z tresčích jater a mléčné výrobky, jako je máslo, plnotučné mléko a jogurt. Tuňák je také dobrým zdrojem vitaminu A.

Jedním z nejlepších zdrojů vitamínu A jsou oranžové ovoce a zelenina. Jejich seznam je tvořen jednoduše: barva pochází z beta-karotenu, který je ve skutečnosti pigmentem vedle své živné funkce. Obsahuje některé známé zeleniny, jako je mrkev, sladké brambory, zimní a obyčejné dýně. Navíc je to mango, melouny a meruňky.

Oranžové ovoce a zelenina nejsou jediným rostlinným zdrojem vitaminu A. V nich se hojně vyskytují také zelené listy špenátu, kapusta a kudrnaté kapusta. Výhody jejich spotřeby a toho, pro co jsou užitečné, jsouže kromě vitaminu A je obsažena také dietní vláknina a draslík.

Vzhledem k tomu, že vitamin A je rozpustný v tucích, tělo jej dokáže zpracovat více, pokud je ve vašem jídle nebo ve svalovině tuk. Pokud je to možné, snažte se z něj udělat tuk ze seznamu zdravých zdrojů, jako je olivový olej, ořechy nebo arašídy. Příklad zdravého jídla s vitamínem A: sladké brambory, smažené v olivovém oleji, salát s ořechy, sušené meruňky a papája, mrkev s arašídovým máslem. Zpravidla živočišné produkty obsahující vitamin A již obsahují dostatek tuku, takže je můžete dostatečně strávit.

Kolik vitamínu A je zapotřebí?

Doporučená dietní dávka je průměrné denní množství olejové výživy, které uspokojí vaši potřebu. V případě vitamínu A pro ženy je to 700 RAE, u mužů je to 900 RAE. Doporučená dávka se zvyšuje, pokud jste těhotná nebo kojící.

Kdo je ohrožen nedostatkem?

Nedostatek vitamínu A vás ohrožuje, pokud ho nedostanete z potravy s obsahem. To je možné, pokud se vyhnete většině ovoce a zeleniny, nejezte živočišné produkty jako maso, ryby, mléko a deriváty a nedostávejte vitamín A z obohacených potravin. Nicméně, s více či méně vyváženou stravou, ve které jsou zdravé potraviny, vás vážný nedostatek neohrožuje.

Nejvíce ohroženénedostatek vitaminu A, osoby s problémy s absorpcí tuku, což zase vede k problémům asimilace tohoto vitaminu rozpustného v tucích. Problémy s absorpcí tuků z potravy se mohou objevit, pokud trpíte zánětlivými střevními onemocněními, jako je Crohnova choroba nebo celiakie, nebo pokud vaše slinivka vylučuje nedostatečně potřebné trávicí enzymy.

Lidé, kteří podstoupili operaci hubnutí, mohou být také ohroženi nedostatkem vitaminu A. U mnoha pacientů s bariatrickou chirurgií to může být způsobeno tím, že jsou na dietě s velmi nízkým obsahem kalorií s minimálním obsahem tuku. Také po operaci nemůžete jíst hodně zeleniny a ovoce. Pacienti podstupující žaludeční bypass jsou vystaveni ještě většímu riziku nedostatku vitaminu A, protože snižuje vstřebávání tuků a dalších živin z potravy.

Příznaky nedostatku

První věc, kterou si všimnete, když je nedostatek vitaminu A, jsou problémy s nočním viděním. Noční slepota je spojena s významem vitaminu A pro vidění. Pokud ho nemáte dost, oči nejsou tak citlivé na světlo a nejsou schopny je registrovat v podmínkách nízké světelnosti, to znamená v noci. Noční slepota může být vyléčena, ale může se proměnit v úplnou slepotu, pokud je spuštěna.

S jeho funkcemi souvisí také jiné známky nedostatku vitaminu A. \ t Bez dostatečného množství se stanete náchylnější k infekčním onemocněním způsobeným oslabeným imunitním systémem.systémy, mají přímé spojení. Začnete onemocnět častěji. Kromě toho, pokud je nedostatek vitaminu A doprovázen nedostatkem jódu, vede to ke zvýšení a dysfunkci štítné žlázy. Můžete cítit zimnice, přibírat na váze a také pozorovat vzhled strumy.

Vzhledem k tomu, že vitamin A úzce souvisí se zdravím kůže, je logické, že jeho nedostatek způsobí problémy. Může se objevit poškození způsobené onemocněním zvaným hyperkeratóza.

Proč užívat doplňky vitamínu A?

Existuje mnoho důvodů, proč byste měli zvážit užívání doplňků s vitaminem A. Určitě by se mělo řešit, pokud nedostanete dostatek vitaminu z potravin. Je také dobré vyzvednout pilulky, pokud jste v ohrožených skupinách, jako jsou pacienti s bariatrickou chirurgií, lidé s celiakií nebo problémy s absorpcí tuku.

Přidání vitamínu A do vaší stravy může také přinést přidanou hodnotu. Například, pokud chcete obohatit dietu antioxidanty, můžete zkusit užívat beta-karoten. Nebo pokud se rozhodnete, že nedostáváte dostatek vitamínu A, můžete s ním posílit noční vidění. Hlavní věc je konzultovat se svým lékařem dříve.

Dalším důvodem pro užívání doplňků vitamínu A je udržení zdravé kůže. Pokud jste zvláště znepokojeni slunečními paprsky a účinkem foto-stárnutí, lékař vám může doporučit vitamínové krémy. Mějte však na paměti, že podle výzkumné klinikyMayo, pro pokračování efektu, musíte pokračovat v používání krému.

Nežádoucí účinky doplňků vitamínu A

Obecně platí, že doplňky vitaminů A jsou neškodné pro zdravé lidi, kteří je užívají s mírou. Pro požadovanou dávku dodržujte doporučenou dietu. Nejlepší je poradit se s lékařem, pak bude konkrétní číslo vycházet z vašich osobních potřeb. Nežádoucí účinky krémů mohou zahrnovat zarudnutí kůže a svědění.

Kdo by neměl užívat doplňky vitamínu A?

Většina lidí může bezpečně užívat vitamin A v doporučené dávce, ale nikdy byste to neměli dělat bez předchozí konzultace s lékařem. Pokud trpíte onemocněním jater, z nějakého důvodu máte zvýšený cholesterol nebo zneužíváte alkohol, musíte být zvlášť opatrní při doplňcích vitamínu A.

Těhotné ženy nebo ženy, které hodlají otěhotnět, musí navíc navíc užívat vitamin A. Nicméně jeho nadměrné množství může vést k vrozeným vadám. V tomto případě by bylo nejlepším řešením také vyhledat lékaře. Posoudí nutriční hodnotu vaší stravy, provede krevní test a zjistí, zda je třeba brát extra vitamín.

Další skupinou, která by neměla užívat vitamín A bez zvláštního doporučení lékaře, jsou lidé s rizikem rakoviny plic. To se může týkat vás.Pokud jste například kuřák, často se nacházíte na místech znečištěných azbestem, což se stane, když pracujete na staveništi nebo trávíte spoustu času ve starých budovách s holým vedením a komunikací s azbestem. Výzkum odkazem vysvětluje, proč je v tomto případě lepší uvažovat dvakrát, než začnete užívat beta-karotenové doplňky.

Kvůli svým antioxidačním vlastnostem někteří vědci doufali, že doplňky beta-karotenu by pomohly předcházet rakovině plic u pacientů v rizikových skupinách. Známá studie však poskytla výsledky, které je zasáhly. Jak časopis "Current Medicinal Chemistry" ("Moderní lékařský chemický průmysl") popisuje, po průzkumu 9000 účastníků, že ti, kteří užívali vysoké dávky vitaminu A - v oblasti 7500 RAE - byli ještě více ohroženi rakovinou plic než kontrolou. skupina, která ho nepřijala.

Kdy dochází k předávkování vitaminem A?

Horní úroveň přenositelnosti je průměrné množství, které může být konzumováno denně po dlouhou dobu bez poškození zdraví. U vitaminu A je tento objem 3000 RAE denně, což je přibližně 3 - 4násobek doporučené dávky.

Šance na předávkování vitamínem A jsou podstatně nižší, pokud z něj získáváte většinu ovoce a zeleniny. Je možné získat nadměrnou dávku z krmiva pro zvířata, pokud pravidelně konzumujete potraviny, které jsou velmi bohaté na vitamin A, jako jsou hovězí játra, z nichž 70 gramů podle Institutu Linus Pauling obsahujevíce než 6000 RAE předtvarovaného vitaminu A, který je 7-8krát vyšší než požadovaný denní příspěvek.

Příznaky otravy

Pokud jde o vitamíny, otrava může být akutní, může být způsobena předávkováním v krátkém čase nebo chronickým onemocněním, nebo může být způsobena užíváním příliš velkých dávek po celé měsíce nebo roky. Je nepravděpodobné, že by potraviny obsahující vitamín A způsobily akutní otravu, ale potravinové doplňky mohou.

Výzkumníci na University of Wisconsin-Madison popisují řadu příznaků akutní a chronické otravy vitaminem A v American Journal of Clinical Dietetics. Mezi příznaky akutní otravy patří: nevolnost, otok, bolesti hlavy a ztráta chuti k jídlu, suchá kůže. Sotva můžete být otráven vitamínem A, užíváte jej v normální dávce. Je možné najednou vzít příliš mnoho? Ano

Je nepravděpodobné, že by potraviny způsobovaly chronickou otravu, ale je zcela možné užívat příliš mnoho tablet s vitaminem A bez zvláštní potřeby. Mezi důsledky chronického předávkování patří: zvětšení jater a sleziny, ztráta hmotnosti, chuť k jídlu, suchá kůže. V nejtěžších případech přichází krvácení a kóma.

Pokud dlouhodobě užíváte předávkování vitamínem A, může to vést k osteoporóze nebo snížení minerální hustoty kostí a ke zvýšení rizika zlomenin. Riziko těchto následků můžete snížit nejen normalizací dávky vitaminu A, ale také konzumací vápníku a vitamínu D v dostatečném množství, s použitím \ tpomocí pravidelného cvičení a ukončení kouření.

Karotenoidy nezpůsobují příznaky, jako je poškození jater a osteoporóza. Závažnou intoxikaci může způsobit pouze předformovaný vitamín A. Předávkování beta-karotenem vám může přinést pouze pomeranč. Možná, že pohled není nejatraktivnější, ale pro zdraví není nebezpečný.

Než začnete užívat jakýkoliv doplněk stravy, poraďte se se svým lékařem. Diskutujte o specifických lécích, vašem zdravotním stavu a požádejte je, aby doporučili značku, formu a dávkování. Tímto způsobem se vyhnete riziku intoxikace a zvýšíte šanci na dosažení žádoucího příznivého účinku z příjmu.

Důležité pro dobré zdraví

Vitamin A je nezbytná látka, která pomáhá udržovat zdravé oči, kůži a imunitní systém. To může být získáno z vyvážené stravy, ale někdy může být nutné obrátit se na doplňky, aby se zvýšila jeho hladina v krvi a vzít ji v kapslích. V tomto případě je nejlepší koupit pouze osvědčené značky a pečlivě dodržovat návod k použití.