Význam tuku pro normální a sportovní život

Vyvážený poměr bílkovin, tuků, sacharidů, které přicházejí s jídlem, je klíčem ke správné výživě a tvorbě zdravého, krásného těla.

Možná nejvíce otázek způsobují tuky. Pro mnohé je jejich jméno spojeno s něčím nezdravým. Ne všechny jsou však škodlivé, navíc bez některých druhů tuků povede aktivní sportovní životní styl k vyčerpání těla. Přístup k nim je nejčastěji negativní, ale jak dobře mohou být tuky rozumně považovány za škodlivé pro tělo a jeho fungování?

Co jsou tuky a jejich odrůdy - škodlivé a prospěšné

Tuky jsou přirozeně se vyskytující komplexní organické sloučeniny. Z chemického hlediska se jedná o trihydrické estery glycerolu a karboxylové kyseliny. Z hlediska obyčejných lidí jsou tuky složitými chemikáliemi s velkou molekulou, která při rozštěpení uvolňuje obrovské množství energie. Pro účinné uvolňování energie tukem však musí být tělo nasyceno nejen těmito látkami, ale také sacharidy a kyslíkem.

Dnes se přijímá tato klasifikace přírodních tuků:

  • Nasycené nebo zvířata. Jedná se o tzv. Škodlivé tuky, jejichž přebytek vede k různým komplikacím srdce, cév a jater.
  • Nenasycené nebo rostlinné tuky se triviálně nazývají „prospěšné“. Ty se zase dělí na mono- a polynenasycené. Mononenasycené tuky mají malou molekulu, takže je pro ostatní snazší rozdělit se na složky - vodu aoxidu uhličitého, přičemž vydává téměř dvakrát více energie než stejné množství sacharidů. Polynenasycené tuky se rozpadají poněkud obtížněji, ale jsou prakticky jediným zdrojem esenciálních kyselin v těle. Kromě toho jsou odolné vůči tepelnému zpracování.

Hodnota tuků pro tělo

\ t

Výhody tuku v těle jsou následující:

  • Při štěpení tuku se uvolňuje velké množství energie.
  • Podílet se na vitální aktivitě epitelových buněk.
  • Jsou stavebními kameny lidských mozkových buněk.
  • Některé vitamíny, vstupující do lidského těla, nejsou absorbovány bez tuku.
  • Jsou zdroji základních kyselin.

Míra spotřeby tuku pro dospělé

\ t

Průměrná míra spotřeby tuku dospělým se vypočítá na základě poměru 1 g tuku na 1 kg tělesné hmotnosti, tj. Přibližná míra spotřeby denně u mužů je 80–100 g, u žen 50–60 g. Ne méně než 80 g. % tohoto množství by měly být rostlinné tuky. Kromě toho by podíl nenasycených mono sloučenin měl představovat více než polovinu celkového denního příjmu zdravých tuků.

Spotřeba tuku ve sportech a škodlivých nepřirozených tucích

\ t

Sportovní nadšenci by měli zvýšit obsah rostlinných tuků ve stravě na 90% denního příjmu tuků. Zbývajících 10% by mělo připadat na živočišné tuky.

Kromě výše uvedené klasifikace přírodních tuků existují ještě dvěodrůd škodlivých tuků, jejichž vzhled je dán vývojem společnosti. Jedná se o oxidované (transgenní) tuky a trans-mastné kyseliny. Jedná se o nedílnou součást rychlého občerstvení a sladkostí s vysokým obsahem kalorií:

  • smažená jídla;
  • sušenky, sušenky, krémy;
  • omáčky, včetně kečupu a majonézy.

Každý by měl omezit používání těchto „dobrot“, protože cena za jejich milování je příliš vysoká: srdeční onemocnění, obezita, diabetes, onkologie. Sportovci z těchto produktů by měli být zcela opuštěni, spolu s tréninkem, nesou zbytečnou zátěž na tělo.

Tuky v potravinách

\ t

Rostlinné tuky:

  • Mononenasycené tuky (Omega-9) snižují celkovou úroveň „špatného“ cholesterolu. Obsahují olivy, arašídy, lískové oříšky, sezamový olej, avokádo, pistácie, lískový ořech, kešu, sezam, černé olivy.
  • Polynenasycené tuky. Zdrojem kardiovaskulárních přínosů pro omega-3 jsou mastné mořské ryby, krevety, ústřice, pstruh jezero, lněné semínko a olej, konopí a olej, borovice a ořechy. Omega-6 se nachází v kukuřici, slunečnici, sóji, olejích, stejně jako semenech.

Zdroje živočišných tuků:

  • Máslo a mléčné tuky.
  • Živočišné tuky, jako je hovězí loj, sádlo.
  • Palmový olej.

Živočišné tuky obsahují „špatný“ cholesterol a játra trpí nadměrnou konzumací. Takové tuky se obtížně stravují a vytvářejí velkou zátěžorganismu. Mléčné tuky jsou méně zatíženy tělem, pokud je obtížné provádět pouze s rostlinnými tuky, může být máslo spotřebováno v malých množstvích. Jen nezapomeňte, že nemůže být skladován po dlouhou dobu a zahříván! Všechny živočišné tuky nejsou vhodné k vaření!

Tuk a hubnutí

Tuk kalorií, ale zcela opustit jejich použití nemůže. S nedostatkem tuku začnou trpět především mozkové buňky a zhorší se vzhled kůže.

Měli byste zvolit správnou strategii pro konzumaci tuku:

  • Snížení jejich spotřeby na fyziologické minimum.
  • Při plánování jídla nezapomeňte, že tuky jsou nedílnou součástí mnoha dalších výrobků.
  • Používejte pouze rostlinné tuky.
  • Nakupujte oleje první rotace.

Příslušná strava je prvním krokem k vytvoření zdravého těla a krásné postavy. Pamatujte, že lidské tělo je složitý mechanismus, ve kterém je vše propojeno. Příjem potravinových bílkovin, tuků, sacharidů je pro ně nezbytný k tomu, aby plnili své blahodárné funkce pro tělo. Přebytek nebo nedostatek každého prvku však může vést k závažným komplikacím, zejména u lidí s pravidelným cvičením. Vyvážená a zdravá strava pro vás!

Význam tuků pro normální a sportovní život

Vyvážený poměr bílkovin, tuků, sacharidů, které jsou dodávány s jídlem, je klíčem ke správné výživě avytvoření zdravého krásného těla. Možná, že tuky způsobují většinu otázek. Pro mnohé je jejich jméno spojeno s něčím nezdravým. Ne všechny jsou však škodlivé, navíc bez některých druhů tuků povede aktivní sportovní životní styl k vyčerpání těla. Postoje k nim ...

Ohodnoťte tento článek
0

Čtenáři Hodnocení: 4,9 ( 1hlasů)
0