Význam vitamínů a minerálů pro sportovní život

Vitamíny a minerální látky jsou chemikálie, které zajišťují hladké fungování orgánů, jejich systémů a mnoho biochemických procesů v lidském těle. Tělo samo nemůže tyto látky produkovat, musí pravidelně přicházet zvenčí. Pro aktivně praktikující je problematika dodávek vitamínů a minerálů poměrně akutní, jejich nedostatek výrazně vyčerpávajícího těla neumožňuje dosáhnout žádoucího výsledku.

Vitamíny a minerální látky pro tělo obyčejné osoby a sportovce

Vitamíny jsou jednoduché organické látky, které mají různorodou chemickou povahu a jsou kombinovány do jedné skupiny jako naprosto nezbytné látky pro člověka. Hlavním účelem vitamínů je jejich katalytická funkce. Zrychlují práci enzymů, hormonů, poskytují podmínky pro správnou neurohumorální regulaci.

Minerály jsou anorganické jednoduché chemikálie, které se podílejí na těchto procesech:

  • biochemické reakce těla, které jsou součástí enzymů a hormonů;
  • svalové kontrakce;
  • syntéza proteinů;
  • srážení krve;
  • zajištění rovnováhy vody a elektrolytů;
  • zpracováníenergie;
  • propustnost živin buněčných membrán;
  • stavba určitých tkání těla, například zinku, je nezbytná pro tvorbu hormonu testosteronu, vápníku - pro kosti.

Při pravidelných aktivních cvičeních u lidí dochází ke zvýšení metabolických rychlostí, zvýšení zátěže na všech orgánech a jejich systémech, proto je pro ně obzvláště důležité sledovat příjem vitaminů a minerálů. Kromě toho vitamíny a minerální látky zajišťují řádný průběh syntézy proteinů, který je nezbytný pro svalový růst. Není možné vybudovat krásné svalnaté tělo v nepřítomnosti těchto sloučenin! Sportovci potřebují zvýšit množství vitamínů doporučených pro normální život o 1,5 krát, pro fanoušky kulturistiky - 2 krát.

Vitamíny pro sportovní život

Na základě svých fyzikálních vlastností jsou vitamíny rozděleny do dvou skupin:

  • ve vodě rozpustný - vitamín C, všechny vitamíny B.
  • v tucích rozpustné - vitamíny D, A, E. Tyto vitaminy by měly být konzumovány pouze s tuky, jinak se prostě nebudou asimilovat.

Vitamin C - Antioxidant, anabolický stimulant, má velký význam pro tělo sportovce:

  • reguluje příjem glukózy;
  • se podílí na syntéze proteinových a steroidních hormonů;
  • pomáhá saturovat buňky těla kyslíkem;
  • poskytuje syntézu kolagenu, čímž zabraňuje vyčerpání pojivových tkání.

Jsou nezbytné vitaminy skupiny Bnormální metabolismus sacharidů a proteinů. B6 a B1 jsou nejdůležitějšími účastníky procesu růstu svalové hmoty, B7 poskytuje svalům energii, B2, B3, B12 jsou nepostradatelnými účastníky tvorby krve.

Vitamin A se podílí na tvorbě kostí, metabolismu, syntéze bílkovin, tvorbě nových buněk.

Vitamin D je zodpovědný za vytrvalost, jeho nedostatek je hlavní příčinou chronické únavy. Bez ní se vápník a fosfor neabsorbují. Tento vitamin poskytuje svalovou kontrakci. Kromě příjmu potravy se vitamín D může tvořit v kůži působením slunečního světla.

Vitamin E - zajišťuje metabolismus bílkovin, normální fungování svalů, žláz, oběhového systému.

Minerály pro sportovní život

Vápník je primárním minerálem pro sportovní výživu. Podílí se na:

  • tvorba a posílení kostní tkáně;
  • srážení krve;
  • svalová aktivita;
  • nervová regulace.

Pro normální vstřebávání vápníku je nutné jej užívat společně s vitaminem D a hořčíkem.

Hořčík se aktivně podílí na regulaci mnoha biochemických a fyziologických procesů. To je zvláště důležité pro zajištění syntézy proteinů, zlepšení funkce srdce a fungování nervového systému.

Sodík a jeho soli zajišťují rovnováhu tělních tekutin. Sodík ovlivňuje činnost srdce a cév, je zodpovědný za normálnífungování trávicího, močového, nervového systému. Během intenzivního tréninku spolu s potem tělo ztrácí hodně sodíku.

Draslík spolu se sodíkem reguluje vodní bilanci organismu. Je také důležitý pro normální fungování srdce, cév, jater, žláz, ledvin a nervových buněk. S nedostatkem draslíku je vylučování moči zpožděno, objevují se edémy.

Zinek je nezbytný pro růst buněk, kloubů, syntézu bílkovin, harmonickou práci imunitního systému. To je důležité pro normální lymfatické aktivity a hojení ran.

Železoje nezbytné pro tvorbu hemoglobinu a udržování výměny krve a kyslíku .Urychluje metabolismus vitamínů B. Nedostatek železa během aktivní fyzické aktivity je přímou cestou k anémii.

Měď podporuje vstřebávání železa. Adekvátní příjem tohoto prvku je prevence nemocí kloubů a srdce.

Chrom se podílí na přepravě bílkovin, metabolických sacharidových procesech, fungování štítné žlázy.

Jód je důležitý pro hladké fungování štítné žlázy, jeho dostatečný denní příjem snižuje riziko problémů s kostrou, nadváhou, psychikou.

Mangan reguluje činnost nervového systému, je zodpovědný za stav kloubů, kostí.

Selen je důležitý pro imunitu, prevenci kardiovaskulárních onemocnění, poruch hormonální sekrece a enzymů odpovědných za metabolické procesy.procesy v těle.

Potraviny nasycené základními „sportovními“ vitamíny a minerály

Vitamíny:

S: divoká růže, citrusové plody, rajčata, brambory, zelená a listová zelenina.

B6: arašídy, vejce, játra, sója, drůbež, tuňák, avokádo, banán.

B1: luštěniny, kvasinky, otruby, arašídy, celozrnná mouka, mléko.

B2: kvasinky, ledviny, játra, ryby, vejce, sýr, mléko, brokolice, chřest.

B3: ořechy, kvasnice, žitný chléb, luštěniny, tuňák, maso, ledviny, játra.

B7: kvasinky, játra, vejce, ledviny, sója, arašídy.

B12: mléčné výrobky, maso a droby.

D: rybí olej, máslo, sýr, kaviár.

E: rostlinný olej, mléko, máslo, maso, játra, vejce, ořechy, špenát.

A: rybí tuk, játra, margarín, mrkev, zelená zelenina, žluté ovoce a zelenina.

Minerály:

Vápník: zelenina (zejména brokolice), losos, mléko. Zde jsou podrobněji popsány produkty obsahující vápník.

Sodík: sůl, nakládané potraviny, solené ryby, kaviár, sójová omáčka, rajčatová šťáva a speciální sportovní nápoje.

Draslík: sušené ovoce, banány, hrozny, černý rybíz, petržel, špenát, rajčata, zelí.

Zinek: ústřice, humři, krabi, hovězí maso, jehněčí, vepřové maso, kuře, špenát, ořechy, semena, kakao, bílé houby.

Železo: škeble, chobotnice, mušle, hovězí a vepřová játra, hovězí maso, piniové oříšky, dýňová semínka, fazole, špenát, tofu.

Hořčík: sušené ovoce, ořechy, otrubový chléb, pohanka, ovesné vločky, losos,chobotnice, mořské řasy, zelené, luštěniny, grapefruity, citron, jablka.

Měď: luštěniny, špenát, kefír, žloutek, žitný chléb, ječmen, krevety, kraby, játra.

Jod: mořské plody, mořské plody, mořské ryby, sýry, vejce, mléčné výrobky.

Chrom: brokolice, hroznová šťáva, česnek, brambory.

Selen: mléčné výrobky, brokolice, krabi, mořský kel, kukuřice, olivy, hříbky z porcini, ořechy brazilské.

Mangan: mušle, tofu, borůvky, ananas, špenát, fazole, pstruh.

Každý vitamín a minerál má svou důležitou úlohu při zajišťování vitální činnosti organismu jakékoli osoby. Sportovci potřebují zvláště pečlivě sledovat jejich výživu a její nasycení těmito prospěšnými látkami. S jídlem však není vždy možné doplnit množství vitamínů a minerálů. Je nutné se poradit s odborníkem, který určí vhodný vitaminový minerální komplex a sportovní nápoj.

Význam vitamínů a minerálů pro sportovní život

Vitamíny a minerály jsou chemické látky, které zajišťují hladké fungování orgánů, jejich systémů a mnoho biochemických procesů v lidském těle. Tělo samo nemůže tyto látky produkovat, musí pravidelně přicházet zvenčí. Pro aktivně praktikující je problematika dodávek vitamínů a minerálů poměrně akutní, jejich nedostatek výrazně vyčerpávajícího těla neumožňuje dosáhnout žádoucího výsledku. ...

Ohodnotit tento článek
0

Hodnocení čtenářů: 4.88 ( 2hlasů
0