Whey Protein Concentrate vs. Isolate: Jaký je rozdíl?

Jedna ze dvou hlavních složek mléka - syrovátky - je vyrobena z tekuté části mléka, která je oddělena od sýřeniny (druhá hlavní složka) v procesu výroby sýrů. Syrovátka obsahuje bílkoviny, tuky, sacharidy, vitamíny a minerály.

Díky sytosti aminokyselin a snadné stravitelnosti je syrovátka možná nejoblíbenějším doplňkem výživy ve sportu. Vědecký výzkum ukazuje, že syrovátkový protein je nezbytný pro urychlení syntézy proteinů ve svalech, pro stabilní spalování tukové tkáně a pro posílení imunitního systému. Sérum také zlepšuje citlivost na inzulín a významně snižuje chuť k jídlu. Koncentrát syrovátkového proteinu navíc urychluje produkci glutathionu - antioxidantu č. 1 našich organismů.

Izolát a koncentrát syrovátkového proteinu

Syrovátkový protein existuje ve třech hlavních formách: izolát, koncentrát a hydrolyzát (izolovat po dalším zpracování). Tento článek zdůrazňuje rozdíly mezi koncentrátem syrovátkového proteinu a izolátu. Obě formy obsahují syrovátkový protein, ale izolát vzniká ze syrovátkového koncentrátu, který prošel dalším zpracováním. Přesněto dělá finální produkt jak nasycený jak možný s bílkovinou, na rozdíl od koncentrátu syrovátky. Toto ošetření nám dává produkt, který se výrazně liší od syrovátkového koncentrátu.

Jak se vyrábí syrovátkový protein?

Kapalná část mléka pod tlakem prochází speciálními filtry, které tvoří syrovátkový protein. Výsledná látka se suší a tvoří syrovátkový proteinový koncentrát. Koncentrát obsahuje v různých množstvích tuků a sacharidů ve formě laktózy. Množství bílkovin v laktóze - od 30% do 80%. Mezi tyto proteiny patří mnoho proteinů s subfrakcemi - jsou biologicky aktivní a prospěšné pro zdraví. Nazývají se peptidy. Tyto peptidy musí zůstat ve své nativní, nedenaturované formě (to je přesně ta forma, která existuje v přírodě). Pouze tímto způsobem vykazuje své prospěšné vlastnosti.

Proč je rozdíl mezi koncentrátem a izolátem séra tak důležitý?

Jelikož se syrovátkový koncentrát dále zpracovává a čistí do izolátu syrovátkového proteinu, mohou se vnitřní proteinové struktury zhoršit a ztrácet svou biologickou aktivitu. Stojí za to věnovat pozornost skutečnosti, že během denaturace proteinu se nezmění složení aminokyselin, a proto nebude pozorován žádný negativní účinek, ale svalový růst nebude pozorován. Všechny proteiny v trávicím procesu jsou rozděleny na malé proteinové řetězce a jednotlivé aminokyseliny (denaturované). Nezáleží tedy na tom, zda tento proces probíhá ve střevě nebo v rostlině -svaly nezajímá, jakým způsobem se proteiny dostanou do vašeho těla a kde se rozkládají.

Jelikož však denaturace může ovlivnit biologickou aktivitu některých peptidů, má koncentrát v séru teoreticky výhodu oproti zdraví izolovanému. Izolát syrovátky obsahuje významná množství biologicky aktivních peptidů. Během procesu čištění prochází izolát iontovou výměnou, zatímco produkce koncentrátu v podstatě eliminuje všechny biologicky aktivní sloučeniny. Mikrofiltrační metody, jako je Cross Flow Micro filtrace, jsou nejdražší, ale zbavují izolát cenných biologicky aktivních peptidů. Hydrolyzovaný izolát syrovátky je produkt, který je již rozdělen na malé peptidy, které se rychle vstřebávají do krve. Ale opět, tato další léčba obětuje biologické zdravotní produkty.

Jaký typ syrovátkového proteinu byste si měl vybrat?

Při výběru typu syrovátkového proteinu stojí za to, abyste se podrobněji podívali na své cíle, rozpočet a lékařské ukazatele (například případné alergie). Vzhledem k tomu, že syrovátkové koncentráty obsahují významná množství laktózy, rozhodně nejsou vhodné pro ty, kteří ji nesnášejí od narození. Čištěné izoláty jsou dražší a obsahují minimální množství zdravých sloučenin, na rozdíl od koncentrátů. Současně je jejich obsah proteinů mnohem koncentrovanější. To je důležité pro ty, kteří se omezujíkalorií a chce se nasýtit proteiny, a to na přísné dietě. Izolát se vstřebává mnohem rychleji než koncentrát a zvyšuje citlivost organismu na inzulín. Proto se automaticky stává ideálním produktem po tréninku. Zda zvýšení rychlosti absorpce vede k nějaké skutečné anabolické výhodě, je kontroverzní záležitost, ale skutečnost, že vysokorychlostní absorpční oběti biologicky aktivních látek nedávají smysl popírat.

Mé doporučení:Pokud chcete doplnit svou stravu proteinem, který vám pomůže zlepšit vaše zdraví, udržovat svalovou hmotu a nemáte intoleranci na laktózu, použijte koncentrát syrovátkového proteinu, který obsahuje 80% bílkovin. Pokud potřebujete zdroj bílkovin, který se rychle vstřebává do těla, například ihned po cvičení, zkuste izolát syrovátkového proteinu nebo hydrolyzovaný syrovátkový protein. Bude to o něco dražší, ale vyhrajete rychlostí asimilace a aminokyseliny se dostanou rychleji do krevního oběhu.

Doufám, že vám to pomůže najít ten správný typ séra pro vás a vaše cíle.

Syrovátkový proteinový koncentrát versus izolát: jaký je rozdíl?

Jedna ze dvou hlavních složek mléka - syrovátky - se vyrábí z kapalné části mléka, která je oddělena od sýřeniny (druhá hlavní složka) v procesu výroby sýrů. Syrovátka obsahuje bílkoviny, tuky, sacharidy, vitamíny a minerály. Vzhledem k jeho nasycení aminokyselinami a díky své snadné stravitelnostisyrovátka, snad nejoblíbenější sportovní nutriční doplněk. Syrovátkový protein, vědecké studie ukazují ...

Ohodnotit tento článek
0

Hodnocení čtenářů: 3.1 ( 11hlasů)
0