Zinek je jedním ze základů lidského těla

Místo zinku v těle

Zinek je základním prvkem pro všechny organismy. Jeho obsah v lidském těle je jen asi 2-3 roky, ale také hrají velmi důležitou roli. Zinek je složkou sto enzymů, stejně jako proteinů, které hrají ochrannou funkci. Jeho největší množství je obsaženo ve svalových, nervových, kostních tkáních a v parenchymálních orgánech - jako jsou ledviny, játra, žlázy.

Zinek ve sportu

Kulturisté často berou různé výživové doplňky, aby vybudovali obrovskou svalovou hmotu. Látky jako HMB, monohydrát kreatinu, L-glutamin a zinek jsou důležitými doplňky pro každého sportovce.

Některé potravinářské přídatné látky, jak ukázaly studie, jsou však často příliš málo pro vyškolené osoby (a obecně pro jakýkoli organismus). Zinek je jedním z nich. Mnozí odborníci říkají, že jeho nedostatek je problém pro mnoho sportovců. Ujistěte se tedy, že máte dostatek zinku, abyste zajistili bezpečný a nepřerušovaný růst svalů.

Biologická úloha zinku

Zinek plní několik biologických funkcí. Jako součást enzymů ovlivňuje metabolismus proteinů, sacharidů a tuků. To je důležitá složka enzymu.karboanhydráza, na které je závislá acidobazická rovnováha v těle. Redoxní procesy také nejsou bez zinku.

Jedním z hlavních cílů tohoto stopového prvku je jeho účast na expresi genů. Jedná se o komplexní proces čtení informací zakódovaných v DNA, jeho přepsání jako RNA a přeměnu na hotový produkt - protein. Zinek se podílí na dešifrování informací uložených v molekulách DNA. Proto je spojován s několika procesy - intracelulárním buněčným dělením a programovanou buněčnou smrtí (apoptózou). Tento stopový prvek je nezbytný pro fyzický, intelektuální, sexuální vývoj a udržování imunitního systému.

Zinek také ovlivňuje metabolismus vitaminu A - retinolu a jeho derivátů. Jsou nezbytné pro fungování vizuálních receptorů. Proto je zrakové postižení ve tmě spojeno s nedostatkem zinku.

Zinek je také spojován s krevními proteiny - například albuminem a transferinem, které obsahují další důležité kovy, zejména železo a měď. Jeho spotřeba může ovlivnit absorpci jiných kovů. 50 mg zinku denně inhibuje absorpci železa a mědi. Příjem většího množství železa brání vstřebávání zinku atd.

Doporučená denní dávka tohoto stopového prvku pro ženy je asi 8, u mužů - 11 mg. Zinek může být užíván orálně, přes jídlo. Jeho nejvyšší obsah je pozorován u masa, jater a to je problém pro vegetariány. Doporučují se ostatnímcennými zdroji zinku jsou obilniny, fazole, sezam, slunečnice, dýňová semena, vlašské ořechy, mandle. Některé z výše uvedených produktů obsahují fytát, který zhoršuje vstřebávání minerálů. Ve skutečnosti jsou první případy nedostatku zinku spojeny s přítomností velkých množství kyseliny fytové v potravinách. V současné době k dispozici a potraviny obohacené o zinek a další stopové prvky.

Hladina zinku v těle je obvykle určena jeho plazmatickou koncentrací. Tyto informace bohužel neumožňují správně posoudit množství zinku v těle.

Důsledky nedostatku zinku

Vzhledem k důležité biologické úloze zinku je možné odhadnout, že jeho nedostatek ovlivní mnoho systémů těla. Příznaky, které indikují nedostatek zinku, nejsou specifické, takže je obtížné diagnostikovat.

Stížnosti jsou spojeny se zhoršenou syntézou nejen proteinů (např. Kolagenu a peptidu), ale také steroidních hormonů, jakož i problémů imunitního systému. Patří mezi ně akné, těžké hojivé rány, ztluštění, změny barvy a tloušťky kůže, strie, křehké nehty, vypadávání vlasů, průjem, problémy s pamětí, svalová slabost, únava, zakrnělý růst, fyzický a sexuální vývoj.

Zinek hraje zvláštní roli v sexuální funkci u mužů a žen. Příznaky hypogonadismu se mohou objevit u obou pohlaví - potlačení libida, erektilní dysfunkce, menstruační poruchy. Porušení spermatogenezevést k neplodnosti. Slabá imunita je náchylná k infekcím a alergiím. Katarakta, makulární degenerace, refrakční chyby (myopie) jsou také spojeny s nedostatkem zinku. Také se liší chuti, chutě, vůně. Kombinace všech těchto znaků je pozorována u závažného nedostatku zinku. Genetické vlastnosti transportu stopových prvků mohou také vést k nedostatku tohoto stopového prvku.

Proč je pozorován nedostatek zinku

Důvodem nedostatku zinku je nedostatek požadovaného množství potravy, nesprávně formulovaná dieta a /nebo dieta, jakož i malá koncentrace stopového prvku v samotných produktech. Dalším důvodem je porušení absorpce jeho různých zdrojů spojených s onemocněním slinivky břišní a /nebo jater. Zneužívání alkoholu také ovlivňuje množství zinku v těle daleko od pozitivního způsobu. Mezi ty, kteří jsou nejvíce ohroženi nedostatkem zinku, patří děti a dospívající, stejně jako těhotné a kojící ženy.

Požadované množství zinku

Běžná denní dávka zinku pro dospělé je přibližně 40 mg, děti a dospívající potřebují ještě méně. Někteří lidé ji však používají ve vysokých koncentracích - například kulturisté. Koneckonců, zinek pomáhá zvyšovat svalovou hmotu, a během tréninku tráví hodně, a ve speciální dietě tohoto stopového prvku nestačí. Proto ti, kteří se zabývají kulturistikou, odborníci doporučujíužívejte speciální doplňky a vitamínové minerální komplexy.

Zinek je jedním ze základů lidského těla.

Obsah výrobku Místo zinku v těle Zinek ve sportech Biologická role zinku Důsledky nedostatku zinku Proč je pozorován nedostatek zinku Jeho obsah v lidském těle je jen asi 2-3 roky, ale také hrají velmi důležitou roli. Zinek je složkou sto enzymů, stejně jako bílkovin, které hrají ochranný ...

Ohodnotit tento článek
0

Hodnocení čtenářů: 4.79 ( 4hlasů
0